De afgelopen jaren hebben fabrikanten de trekkerbumper verder ontwikkeld met aanvullende functionaliteit. Het fungeert nu ook als frontgewicht, dat is afgeschermd door de bumper. Ook zijn bepaalde trekkerbumpers voorzien van een bak om materiaal mee te nemen.
Verbetering verkeersveiligheid
Cumela ziet de trekkerbumper als een belangrijk middel om de verkeersveiligheid van landbouwtrekkers te verbeteren. Dit mede door de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid om de voertuigveiligheid van (land)bouwvoertuigen te verbeteren. De veiligheid wordt groter doordat de botsagressiviteit van (land)bouwvoertuigen minder wordt en door betere zichtbaarheid door markering en extra verlichting.
Om de trekkerbumper te promoten, heeft Cumela in de periode 2017 - 2019 de aanschaf van 500 trekkerbumpers door cumelabedrijven en rijscholen voor het T-rijbewijs gesubsidieerd. Per trekkerbumper was de subsidie € 500,-.
Wettelijke eisen
Inmiddels moet de trekkerbumper voldoen aan wettelijke eisen. De trekkerbumper moet beschermingsinrichting aan de voorzijde hebben tegen klemrijden. Ook moet de trekkerbumper zijn voorzien van markeringsborden en van twee stadslichten of twee staaklichten.
De trekkerbumper is geen gedragen werktuig en ook geen lading, maar is een voertuigdeel van de landbouwtrekker. Door de trekkerbumper wordt de landbouwtrekker vaak wel wat langer. Soms zit de bumper meer dan 3,50 m voor het hart van het stuurwiel, terwijl voertuigdelen niet meer dan 3,50 m voor het hart van het stuurwiel mogen uitsteken.
De bepaling van 3,50 m voor het hart van het stuurwiel kan soms een belemmering zijn om trekkerbumpers aan te schaffen. Daarom mogen trekkerbumpers niet meer dan 4,00 m voor het hart van het stuurwiel uitsteken, zonder dat er aanvullende maatregelen nodig zijn.
Zolang de trekkerbumper niet onder de Europese typegoedkeuring valt, is de trekkerbumper niet wettelijk verplicht.