Wat doen bij schade?

Schade is al vervelend genoeg. Wij nemen graag zoveel mogelijk regelwerk uit handen! Meld 24 uur per dag, 7 dagen in de week gemakkelijk online je schade via ons online schadeformulier. Telefonisch zijn wij doordeweeks bereikbaar tussen 8.15 en 16.45 uur via (033) 247 49 60 of via [email protected]

Na ontvangst van je online schademelding nemen wij telefonisch of per e-mail contact met je op om de verdere voortgang te bespreken. Zodra we alle informatie voor de behandeling binnen hebben, kunnen we je binnen enkele dagen informeren over de afwikkeling van de schade. 

Werkmaterieel en vrachtwagens

Indien de schade beneden €2.000,00 exclusief btw blijft, kun je volstaan met het achteraf insturen van de gespecificeerde herstelnota. Anders kun je de schade telefonisch bij ons melden (033) 247 49 61, zodat wij een expert kunnen inschakelen. Wil je in dat geval de gegevens van je herstelbedrijf en andere relevante gegevens bij de hand houden?

Als je een schade hebt aan werkmaterieel of je vrachtwagen, kun je direct beginnen met herstel. Wij begrijpen dat het werk zo snel mogelijk moet doorgaan. Vraag je reparateur wel om de vervangen onderdelen te bewaren en foto’s van de schade en het herstel te maken. Meld de schade de eerstvolgende werkdag telefonisch bij ons of gebruik het schadeformulier op de website,  zodat wij dit verder kunnen behandelen.

In geval van een aanrijding dien je zo spoedig mogelijk een aanrijdingsformulier aan ons toe te sturen. De voorzijde vul je samen met de andere betrokkene(n) in en de achterzijde vul je achteraf zelf in. In geval van een strafbaar feit, en dat is ook in het geval van een onbekende dader, moet je zo snel mogelijk aangifte doen bij de politie. Wij ontvangen graag (een kopie van) het proces-verbaal van aangifte.

Personenauto’s en bestelwagens

Indien de schade beneden €750,00 blijft, kun je volstaan met het achteraf insturen van de gespecificeerde herstelnota. Anders kun je de schade telefonisch bij ons melden via (033) 247 49 61, zodat wij een expert kunnen inschakelen. Wil je in dat geval de gegevens van het herstelbedrijf en andere relevante gegevens bij de hand houden?

Voor herstel van een schade aan een personenauto of bestelwagen adviseren wij je gebruik te maken van een bij Schadegarant aangesloten herstelbedrijf. Deze procedure heeft een aantal voordelen: (financiële) afwikkeling vindt direct met ons plaats, je eigen risico wordt verlaagd met € 135,00 en je krijgt van het herstelbedrijf gratis vervangend vervoer tijdens de reparatieperiode.

In geval van een aanrijding dien je zo spoedig mogelijk een aanrijdingsformulier aan ons toe te sturen. De voorzijde vul je samen met de andere betrokkene(n) in en de achterzijde vul je achteraf zelf in. In geval van een strafbaar feit, en dat is ook in het geval van een onbekende dader, moet je zo snel mogelijk aangifte doen bij de politie. Wij ontvangen graag (een kopie van) het proces-verbaal van aangifte.

Ruitreparatie of ruitvervanging

Is je personen- en bestelauto casco beperkt of casco uitgebreid verzekerd, dan is reparatie of vervanging van ruiten alleen gedekt als dit gebeurd bij Carglass, Autotaalglas of een bij Glasgarant aangesloten reparateur. Je kunt zelf een afspraak maken bij één van deze bedrijven en dan hoef je enkel de groene kaart te overleggen. Bij reparatie wordt geen eigen risico toegepast en bij vervanging door één van de met name genoemde bedrijven wordt je eigen risico verlaagd met € 68,00. De factuur gaat naar ons en wij wikkelen de schade af met je reparateur. Het eigen risico en eventueel het btw-bedrag dien je zelf aan de reparateur te betalen.

Vrachtwagens
Is je vrachtwagens casco beperkt of casco uitgebreid verzekerd, dan is er een aparte clausule op de polis:

  • Voor ruitreparaties volgens de harsinjectiemethode geldt geen eigen risico;
  • Bij ruitvervanging geldt een eigen risico van € 135,-;
  • Bij ruitvervanging door een op de groene kaart vermeld glasherstelbedrijf geldt een vermindering van het hiervoor genoemde eigen risico met € 68,- mits de financiële afwikkeling van de schade rechtstreeks tussen het herstelbedrijf en Cumela Assuradeuren BV plaatsvindt.

Voor werkmaterieel gelden in deze geen bijzondere bepalingen. Glasschade is gedenkt bij een casco standaard of uitgebreid dekking.

Graafschade aan kabels en leidingen

Wij adviseren om (digitale) foto’s van de schade en de situatie ter plaatse te maken, om daarmee de feiten vast te leggen. Je kunt vervolgens de schade bij ons melden met een ingevuld Graafincidentenformulier, eventueel samen met relevante KLIC-tekeningen en dergelijke. Je kunt facturen en andere correspondentie van schadelijdende partijen aan ons doorsturen.

Let op: indien de schade aan kabels en leidingen tot een gevaarlijke situatie leidt en/of de schade is omvangrijk (bijvoorbeeld omdat een glasvezelkabel, hoofdleiding of 10 KV-kabel is geraakt), verzoeken wij je om direct telefonisch contact met ons op te nemen! In dat geval kunnen wij direct de benodigde actie ondernemen, bijvoorbeeld door het inschakelen van een expert of het benaderen van andere betrokken partijen, waardoor de schade voortvarend behandeld wordt en ook beperkt kan worden.

Overige schadegevallen

Overige schadegevallen kun je het beste melden met behulp van een schadeformulier. De schadeformulieren vind je terug op onze site, waar je ook schadegevallen direct kunt melden. Indien de schade omvangrijk is of er doen zich bijzonderheden voor, dan verzoeken wij je telefonisch contact met ons op te nemen via (033) 247 49 61. Uiteraard mag je ons altijd bellen met vragen of opmerkingen.

In geval van een aanrijding dien je zo spoedig mogelijk een aanrijdingsformulier aan ons toe te sturen. De voorzijde vul je samen met de andere betrokkene(n) in en de achterzijde vul je achteraf zelf in. In geval van een strafbaar feit, en dat is ook in het geval van een onbekende dader, moet je zo snel mogelijk aangifte doen bij de politie. Wij ontvangen graag (een kopie van) het proces-verbaal van aangifte.

Laatst bijgewerkt: 7 april 2022