Remmen

Remmen

Alle gemotoriseerde (land)bouwvoertuigen moeten goed werkende remmen hebben. Op deze pagina lees je alle regels en richtlijnen rondom de remmen.
Remmen gemotoriseerde (land)bouwvoertuigen

Alle gemotoriseerde (land)bouwvoertuigen moeten goed werkende remmen hebben.

De remmen van landbouwtrekkers met een maximumconstructiesnelheid van meer dan 30 km/u, die in gebruik zijn genomen vanaf 1 januari 2021, moeten op alle wielen werken. Bij oudere landbouwtrekkers moeten de remmen op tenminste de wielen van één as werken. De remmen van een landbouwtrekker met een maximumconstructiesnelheid van meer dan 40 km/u, moeten op alle wielen werken.

Landbouwtrekkers met een maximumconstructiesnelheid van meer dan 60 km/u, in gebruik genomen vanaf 1 januari 2021 en zwaarder dan 3.500 kg, moeten een antiblokkeersysteem (ABS) hebben.

Motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines moeten een rem hebben die op tenminste één as werkt. Mobiele machines moeten twee onafhankelijke remsystemen hebben.

De remeisen voor getrokken landbouwvoertuigen zijn per 1 januari 2021 aangepast. Hierdoor moeten alle landbouwaanhangwagens en getrokken werktuigen met bouwjaar 2018 of later aan de Europese eisen voor remmen voldoen. Een aanhangwagen gebouwd in 2020 met éénleiding hydraulisch remsysteem voldoet niet aan de Regeling voertuigen. De Europese remeisen voor aanhangwagens achter (land)bouwvoertuigen zijn daarmee vanaf 2021 alsnog geformaliseerd in de Regeling voertuigen.

Remmen oudere aanhangwagens

Landbouwaanhangwagens en verwisselbaar getrokken uitrustingsstukken, in gebruik genomen vóór 1 januari 2018, met een maximumconstructiesnelheid van maximaal 40 km/u en met een massa in rijklare toestand (leeggewicht) van meer dan 3.500 kg, moeten goed werkende remmen hebben. Hierbij is niet bepaald wat voor soort rem dat is. Het mag een éénleiding hydraulische rem zijn, tweeleiding luchtdrukrem of een oplooprem. Belangrijk is dat de remmen goed werken.

Bij oudere aanhangwagens, met een maximumconstructiesnelheid van maximaal 40 km/u, bepaalt het leeggewicht of de wagen remmen moet hebben en niet de technisch toegestane maximummassa van het voertuig (dus inclusief de lading). Een schamelaanhangwagen (van vóór 1 januari 2018) met een leeggewicht van 3.000 kg, maar die beladen met balen 10.000 kg weegt, hoeft ook in beladen toestand geen remmen te hebben.

Remmen nieuwe aanhangwagens

Voor nieuwe aanhangwagens, die in gebruik zijn genomen vanaf 1 januari 2018, hangen de remeisen af van de voertuigcategorie, de som van de technisch toegestane maximummassa op de assen en de maximumconstructiesnelheid.

Landbouwaanhangwagens voor transport (categorie R) die je in gebruik hebt genomen vanaf 1 januari 2018, met een technisch toegestane maximummassa op de assen van meer dan 1.500 kg, moeten goed werkende remmen hebben. De technische toegestane massa is inclusief de massa van de lading. Nieuwe verwisselbare getrokken uitrustingsstukken (categorie S) moeten goed werkende remmen hebben bij een technisch toegestane maximummassa op de assen van meer dan 3.500 kg.

Zowel oudere als nieuwe landbouwaanhangwagens en getrokken werktuigen met een maximumconstructiesnelheid van meer dan 40 km/u moeten bij een totale massa van meer dan 750 kg op de assen goed werkende remmen hebben.

Geen éénleidingremsysteem

Nieuwe landbouwaanhangwagens en getrokken werktuigen vanaf 1 januari 2018 mogen geen éénleidingremsysteem meer hebben. Je mag alleen een tweeleidingremsysteem (druklucht of hydraulisch) gebruiken of onder voorwaarden een oplooprem. Een oplooprem mag alleen als de technisch toegestane maximummassa op de assen in totaal niet meer dan 8.000 kg is. Daarom hebben nieuwe bakkenwagens vaak een toegestane maximummassa van 8 ton, waardoor een oplooprem volstaat en er geen remventiel op de graafmachine hoeft te zitten.

Nieuwe aanhangwagens vanaf 1 januari 2018 met een maximummassa op de assen van totaal meer dan 8 ton moeten dus altijd een tweeleidingremsysteem hebben.

Losbreekreminrichting

Landbouwaanhangwagens en getrokken werktuigen die vanaf 1 januari 2018 in gebruik zijn genomen en die remmen hebben, moeten een losbreekreminrichting hebben. Wanneer een aanhangwagen onverhoopt losschiet, remt de de losbreekreminrichting de aanhangwagen actief af en zorgt ervoor dat die niet onnodig ver doorschiet.

Bij een tweeleiding drukluchtremsysteem zit de losbreekreminrichtingsfunctie ingebouwd; wanneer de luchtdruk wegvalt, worden de remmen automatisch geactiveerd. Bij een tweeleiding hydraulisch remsysteem moet bij het losraken van de aanhangwagen een hydraulische accumulator worden geactiveerd om de benodigde remkracht te leveren.

Hulpkoppeling

Bestaande landbouw- of bosbouwaanhangwagens en verwisselbare getrokken uitrustingsstukken met een maximumconstructiesnelheid van meer dan 25 km/u en met een technisch toegestane maximummassa op de assen van niet meer dan 3.500 kg, die geen losbreekreminrichting hebben, moeten een hulpkoppeling hebben. Dit is vergelijkbaar met de hulpkoppeling van een aanhangwagen achter een personenauto.

Getrokken landouwvoertuigen die een losbreekreminrichting hebben, mogen geen hulpkoppeling hebben.

Remeisen voor oudere aanhangwagens
Remeisen voor nieuwe aanhangwagens
Remvertragingseisen

Vanaf 1 januari 2021 zijn er eisen voor de minimale remvertraging van getrokken landbouwvoertuigen. De remvertragingseisen voor landbouwaanhangwagens en getrokken werktuigen zijn gelijk en hangen af van de maximumconstructiesnelheid. Het onderscheid ligt hier bij een maximumconstructiesnelheid van minder of meer dan 30 km/u.

Voor nieuwe aanhangwagens die vanaf 1 januari 2018 in gebruik zijn genomen, zijn de remvertragingseisen dus hoger dan voor oudere voertuigen. De veiligheid van nieuwe aanhangwagens in het verkeer verbetert hiermee. 

Minimale remvertragingseisen voor (land)bouwvoertuigen
Laatst bijgewerkt: 5 september 2024