Registratieplicht
De registratieplicht geldt voor gemotoriseerde (land)bouwvoertuigen met een maximumconstructiesnelheid van 6 km/u of meer. Wel zijn er uitzonderingen op de registratieplicht voor motorrijtuigen met beperkte snelheid of mobiele machines.
Voertuigen van voor 1 januari 2021
Gemotoriseerde (land)bouwvoertuigen met een maximumconstructiesnelheid van meer dan 6 km/u en die voor 1 januari 2021 al in gebruik waren, zijn alleen registratieplichtig. Deze bestaande (land)bouwvoertuigen hoef je niet eerst te laten goedkeuren voordat je die kunt laten registreren. Eigenaren van bestaande (land)bouwvoertuigen konden die heel 2021 laten registreren in het kentekenregister van de RDW.
Landbouwaanhangwagens en getrokken werktuigen die voor 1 januari 2021 al in gebruik genomen waren, zijn niet allemaal registratieplichtig. Alleen wanneer bestaande landbouwaanhangwagens en getrokken werktuigen een maximumconstructiesnelheid van meer dan 25 km/u hebben, zijn zij registratieplichtig. Wil je met deze bestaande aanhangwagens harder rijden dan 25 km/u, dan moeten die dus zijn geregistreerd bij de RDW.
Alle bestaande (land)bouwvoertuigen van voor 1 januari 2021 konden dus zonder beoordeling of keuring door de RDW worden geregistreerd in het kentekenregister. Belangrijkste eis daarbij was en is dat het voertuig een ingeslagen voertuigidentificatienummer (VIN) heeft. Het VIN vormt de koppeling tussen het voertuig en het bijbehorende kentekenbewijs.
Goedkeuringsplicht
Alle (land)bouwvoertuigen die vanaf 1 januari 2021 voor het eerst in gebruik worden genomen, zijn goedkeuringsplichtig. Goedkeuring van een voertuig betekent dat die aantoonbaar aan de wettelijke voertuigeisen voldoet. Ook uit het buitenland geïmporteerde (land)bouwvoertuigen moet de RDW eerst goedkeuren. Pas dan kan de RDW deze importvoertuigen registreren in het kentekenregister en kunnen ze de weg op.
Voertuigen vanaf 1 januari 2021
(Land)bouwvoertuigen met een maximumconstructiesnelheid van 6 km/u of meer en die vanaf 1 januari 2021 voor het eerst in gebruik zijn genomen, zijn registratie- en goedkeuringsplichtig. Dit geldt niet alleen voor gemotoriseerde (land)bouwvoertuigen, maar ook voor landbouwaanhangwagens en getrokken werktuigen.
(Land)bouwvoertuigen die voor het eerst in gebruik worden genomen vanaf 1 januari 2021, moet de RDW eerst beoordelen. De RDW kan alleen registreren als het voertuig beschikt over een Europese typegoedkeuring of een Individueel Goedkeuringscertificaat (IGC) van de RDW. Bij de beoordeling controleert de RDW of de (land)bouwvoertuigen voldoen aan de geldende voertuigeisen.
Als een voertuig een Europese typegoedkeuring heeft, dan moet je een zogenaamd Certificaat van Overeenstemming (CvO) of Certificate of Conformity (CoC) overleggen aan de RDW. Landbouwtrekkers moeten altijd een Europese typegoedkeuring hebben. Ook landbouwaanhangwagens of getrokken werktuigen kunnen een Europese typegoedkeuring hebben, maar dat is vaak nog niet het geval. Met een CvO 0f CoC hoeft de RDW het landbouwvoertuig niet technisch te keuren.
Voor mobiele machines bestaat er momenteel geen Europese typegoedkeuring. De RDW moet mobiele machines voor registratie daarom eerst individueel goedkeuren.
Aantallen (land)bouwvoertuigen
Per 1 september 2024 zijn er in Nederland 757.500 (land)bouwvoertuigen geregistreerd.
In totaal zijn er nog meer (land)bouwvoertuigen, maar een deel is niet geregistreerd. Hoeveel dat zijn, is niet bekend.
Uitzonderingen kentekenplicht
Bepaalde motorrijtuigen met beperkte snelheid, mobiele machines en aanhangwagens zijn uitgezonderd van kentekenplicht en hoeven daarom ook niet te worden geregistreerd.
Uitgezonderd van de kentekenplicht zijn motorrijtuigen met beperkte snelheid (categorie Z) en mobiele machines (categorie U), die:
- in transportstand over de weg niet breder zijn dan 1,3 m
én zijn voorzien van:
- een maai-installatie voor het maaien van oppervlakten, of
- een veeginstallatie, voor het vegen van wegen, of
- een installatie om uitwerpselen op te zuigen, of
- een uitrustingsstuk aan de voorzijde om sneeuw van het wegdek te verwijderen, of
- een installatie voor het strooien op wegen om gladheid te voorkomen of te bestrijden, of
- een installatie om onkruid te bestrijden met een tankinhoud van minimaal 100 liter,
én aan de achterzijde niet zijn voorzien van:
- een koppeling voor het trekken van een aanhangwagen, of
- een driepuntshefinrichting
Aan alle genoemde voorwaarden moet zijn voldaan, wil het voertuig niet kentekenplichtig zijn. Een minishovel van smaller dan 1,3 m voldoet niet aan de voorwaarden en is dus wel kentekenplichtig.
Heftrucks smaller dan 1,3 m zijn uitgezonderd van de kentekenplicht. Deze heftrucks mogen wel een koppeling voor aanhangwagens hebben, maar mogen geen aanhangwagen trekken. Rijd je wel met een aanhangwagen achter een heftruck smaller dan 1,3 m, dan moet deze heftruck wel zijn geregistreerd bij de RDW.
Ook een trekkend voertuig met één of meer aanhangwagens die voorraadkisten of kratten vervoert (een fruittreintje), is uitgezonderd van kentekenplicht. Voorwaarde is dat de gehele voertuigcombinatie niet breder is dan 1,3 m. De uitzondering geldt alleen in de periode van 1 juli tot en met 30 november. Het complete samenstel wordt gezien als een motorrijtuig met beperkte snelheid.
Verder zijn een meeneemheftruck, asfalteermachine, wals, asfaltfrees en hoogwerker zonder zitplaats uitgezonderd van kentekenplicht. Voorwaarde is dat deze motorrijtuigen of machines zich alleen bevinden op een weggedeelte waar werkzaamheden op of aan de weg plaatsvinden.
Landbouwaanhangwagens en getrokken werktuigen, in gebruik genomen voor 1 januari 2021 en met een maximumconstructiesnelheid van niet meer dan 25 km/u, zijn ook niet kentekenplichtig. Ook aanhangwagens die niet rond een koppeling kunnen draaien, maar star zijn verbonden aan het (land)bouwvoertuig, zijn niet kentekenplichtig.
Importeren
Elk nieuw of gebruikt registratieplichtig (land)bouwvoertuig dat uit het buitenland wordt geïmporteerd, moet ook worden geregistreerd. De RDW moet het ingevoerde voertuig voor ingebruikname beoordelen. Pas als het voertuig een goedkeuring heeft, kan het worden ingeschreven in het kentekenregister. De meeste nieuwe voertuigen komen via een importeur of dealer binnen en die zorgt voor de goedkeuring en het kenteken. Het wordt wat lastiger wanneer je zelf een (land)bouwvoertuig in het buitenland koopt en naar Nederland haalt.
De beoordeling door de RDW is nodig om te bepalen of het voertuig daadwerkelijk in Nederland aanwezig is, er geen fraude in het spel is en of het voertuig aan de voertuigeisen voldoet. Tijdens deze beoordeling legt de RDW de voertuiggegevens vast die noodzakelijk zijn voor registratie.
De RDW kan de beoordeling aan huis doen of bij een RDW-keuringsstation.
Exporteren
(Land)bouwvoertuigen die je naar het buitenland verkoopt, moet je laten uitschrijven uit het kentekenregister. Doe je dat niet, dan blijft het voertuig op jouw naam staan met verplichtingen, zoals de WAM-verzekering, maar je loopt ook bepaalde risico’s.
Als het voertuig al in het buitenland is en nog op jouw naam staat, loop je het risico om aansprakelijk te worden gesteld als het voertuig betrokken raakt bij een ongeval. Het is daarom belangrijk om je voertuig aan te melden voor export. Hiermee wordt het voertuig uit het kentekenregister verwijderd en vervallen de verplichtingen voor jouw als voertuigeigenaar.
Voordat je jouw voertuig naar het buitenland exporteert, ga je naar een RDW-keuringsstation, naar een balie van een RDW-kantoor of naar een RDW-erkend exportbedrijf. Op de website van RDW kun je een exportbedrijf vinden op de RDW-locatiewijzer.
Tik in de zoekbalk 'locatiewijzer' in en dan zie je een kaart. Kies in de linkerkolom voor Mijn voertuig exporteren en vul je woonplaats of postcode in voor de dichtstbijzijnde exportbedrijven. Dat kunnen autobedrijven zijn, maar ook motordealers of landbouwmechanisatiebedrijven.