Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

IAA Hannover: accu-elektrisch en waterstof naast elkaar

De IAA-bedrijfswagenbeurs in Hannover stond volledig in het teken van de elektrificatie. Er stonden zelfs al elektrisch aangedreven trucks voor langeafstandstransport. Er was ook veel aandacht voor waterstof met brandstofceltechniek en voor de waterstof-zuigermotor. Wat krenten uit de pap.
22 september 2022 1 min leestijd
IAA snellader trucks
MAN e truck prototype

Al het elektrische vernuft, zoals deze MAN e-Truck voor lang afstandstransport, is even anders dan het pronken met dikke diesels met enorme vermogens, torenhoge koppels en imposant uitgedoste trucks. Het is nog niet lang geleden dat we daar druk mee bezig waren, al voerde de race om de motoren schoon en zuinig te krijgen natuurlijk de laatste jaren de boventoon. Al deze inspanningen lijken nu ten einde omdat de transportsector zich snel klaarstoomt voor een volledige elektrificatie.

Keyou waterstof motor

Alle truckmerken toonden elektrische trucks.  Er wordt al gewerkt aan een snellaadnetwerk langs de snelwegen om in de verplichte pauzes van de truckers de vrachtwagens weer snel bij te laden. De transitie heeft natuurlijk nog wel even tijd nodig. Zo gaf leverancier Bosch treffend aan dat het verwacht dat tegen 2035 al vijftig procent van de trucks in de klasse boven zes ton klasse elektrisch aangedreven zal zijn, waarbij ze de stroom via batterijpakketten of via brandstofcellen krijgen. De zuigermotor is daarmee nog niet helemaal uit beeld. Met een waterstofkop liggen er kansen. Ontwikkelaar Keyou, jaren terug met een klein standje aanwezig. pakte nu groots uit met deze Deutz Keyou waterstofmotor en toonde draaiende prototypes. In de komende uitgave van Grondig lees je meer achtergronden. Nu wat flitsen van de beurs met niet alleen elektrisch vernuft.

MB waterstoftruck

Mercedes Benz Gen H2

Naast de eyecatcher, de Mercedes-Benz eActros Long Haul, die is uitgerust met drie accupakketten met ruim 600 kWh accucapaciteit, toonde de Duitse fabrikant deze Gen H2-truck. Die is uitgerust met twee tanks met samen 40 kilo vloeibare waterstof (-253 graden Celsius) in combinatie met twee 150 kW brandstofcellen. Daarmee is de truck opgegeven voor een bereik van meer dan 1000 kilometer

Nikola elektrische truck

Nikola Tre BEV

Iveco en Nikola lanceren de Nikola Tre, een batterij-elektrische (BEV) heavy-duty-truck. Deze Europese 4x2 Artic-versie heeft een bereik van ongeveer 500 kilometer. Het Nikola Tre-platform is gebaseerd op de Iveco S-Way-truck en beschikt over een elektrische FPT Industrial-as en Nikola’s elektrische technologie.

cummins X10 dieselmotor

Motorenfabrikant Cummins toonde het nieuwe motorenplatform X15 Multi Fuel met verschillende cilinderkoppen voor brandstoffen als diesel, biogas en waterstof. Ook toonde het deze nieuwe 335 kW (456 pk) tienliter X10-motor, die al klaar is voor nog strengere Euro 7-emissie-eisen. Cummins geeft ook aan dat we nog wel even doordieselen, omdat de transitie - zeker wereldwijd - tijd nodig heeft.

MAN bouwtruck

MAN bouwtruck

Als een soort van verademing voor de dagelijkse praktijk stond er bij MAN ook deze TGS 41.520 8x4-bouwtruck met een nieuwe, af-fabriek opgebouwde driezijdige kipper. MAN had als aandachttrekker de nieuwe eTruck, die is uitgerust met eigen MAN-batterijtechniek voor een long haul-bereik van 800 tot 1000 kilometer.

Volvo elektrische aandrijving truck

Zware elektrische Volvo’s in productie

 

Zoals bekend is Volvo al gestart met de productie van zware elektrische trucks. Het Zweedse merk heeft deze eigen oplossing met drie elektromotoren voor de transmissie. Volvo kondigde aan ook brandstofceltrucks met een actieradius tot 1000 kilometer te gaan testen. Over een paar jaar (medio 2025) volgt een tweede proeffase, waarbij klanten de trucks op de openbare weg zullen testen.

 

Scania op de IAA

Scania’s 8 % efficiënter

Naast de nieuwe generatie batterij-elektrische 40R- en 45R-trucks (respectievelijk 400 en 450 kW) die in het vierde kwartaal 2023 in productie gaan, toonde Scania ook aandacht voor conventioneel dieselen en de bijbehorende nieuwe, maar liefst acht procent efficiëntere aandrijflijn. De elektrische vrachtwagens kunnen aanvankelijk worden besteld als 4x2-trekker of als 6x2*4-bakwagen.

Ford pick up Wild Ranger

Ford Wildtrak

Ford zette de nieuwe eTransit Custom-eentonner in de schijnwerpers, die met nieuwe batterijtechniek een bereik van 380 kilometer heeft. Uiteraard was er ook veel belangstelling voor de nieuwe Ranger Raptor met de nieuwe 3,0-liter EcoBoost-twin-turbo-V6-benzinemotor en deze Ranger Wildtrak, die komend jaar op de markt komt.

Fossiel vrij staal

Fossielvrij staal

Van een heel andere eco-orde is dit fossielvrije staal dat Multilift nu gebruikt voor zijn haakarm, die hier passend groen is gespoten. Het staal komt uit een Zweedse fabriek, die het geheel CO2-neutraal produceert. Volvo past dit staal ook al toe in trucks.

stoer bakkie

Stoer gemaakt

Kleine elektrische wagens zien er op z’n zachtst gezegd vaak niet zo stoer uit. Een leuk voorbeeld dat het ook anders kan, is deze Teemak Deset Beaver. Het is een compacte pick-up met een 7,6 kW elektromotor en een bereik tot 75 kilometer, een laadvermogen van één ton en een top van 55 km/u.

megawatt oplader voor trucks

Megawatt-lader

De CharIN MCS-megawatt-snellader, waarvan Volvo, Scania, MAN en Mercedes-Benz er snel 1700 van in heel Europa willen plaatsen voor een dekkend netwerk in combinatie met elektrische long haul-trucks. De MSC laadt tot 3000 ampère en 1,25 kV voor het leveren van 3,75 MW power. In 2024 moet hij klaar zijn.

accuwisselsysteem

Accuwisselsysteem

De ontwikkelingen bij de batterijen gaan ook snel. CATL, een van de grote Chinese aanbieders, toonde de natrium-ionbatterij. Hiervoor is geen lithium, maar het meer beschikbare natrium de energiedrager. Daarnaast toonde het bedrijf verschillende automatische accuwisselsystemen voor bestelwagens, maar zoals hier te zien is ook voor onbemande mijnbouwtoepassingen.

Iveco Tigrotto Daily 4x4

Iveco Offroad with style

Met de leus ‘Offroad with style’ komt deze Iveco Tigrotto-special dichter bij onze beleving. Hij is gebaseerd op een Daily 4x4 met gewoon een 129 kW (175 pk) dieselmotor. FPT toonde op de stand ook de nieuwe CX13-multi-fuel-krachtbron, die geschikt is voor diesel, methaan en in de toekomst waterstof.

Hyva smart tipping

Hyva Smart Tipping

Naast trucks en bedrijfswagens waren er natuurlijk ook tal van praktische ontwikkelingen. Treffend voorbeeld voor onze sector is het nieuwe Hyva Tipping als onderdeel van Hyva Smart Control. Het systeem toont op het display in de cabine onder andere de actuele kipperstand en de scheefstand. Het systeem waarschuwt wanneer de combinatie te scheef komt en stopt dan met kippen.

shell over bio LNG

Shell tipt bio-LNG

Naast elektrisch en waterstof tipte Shell nadrukkelijk het enorme potentieel van bio-LNG aan, volgens Shell een van de relatief schone oplossingen om doelstellingen in een totaalpakket te bereiken. Shell werkt hard aan een Europees dekkend tanknetwerk voor langeafstandstransport.

Renault hippie

Tiny house van Renault

Op elke beurs zijn er wel mooie exoten te zien. Een heel bijzondere is deze Renault Hippie Caviar Motel-conceptauto als avontuurlijke vrijetijdsauto of tiny house. Hij is gebouwd op basis van de nieuwe Kangoo L2 E-Tech Electric. Renault had als primeur overigens de Trafic E-Tech Electric, de eerste volledig elektrische versie van de Renault Trafic.

VW ID Buzz

Volkswagen ID Buzz

Als uitsmijter de nieuwe Volkswagen ID Buzz. De bedrijfsmatige Cargo-uitvoeringen hebben een 77 kW accupakket, volgens Volkswagen goed voor een bereik van 424 kilometer. Met snelladen met 170 kW zijn ze in een half uur op te laden van vijf tot tachtig procent. Er stonden er maar liefst dertig en Volkswagen won er de titel ‘Van of the Year’ mee.

Tags
Techniek & Vakinformatie
Reportage
Grondig
geen foto
Gert Vreemann
Redacteur