Al het elektrische vernuft, zoals deze MAN e-Truck voor lang afstandstransport, is even anders dan het pronken met dikke diesels met enorme vermogens, torenhoge koppels en imposant uitgedoste trucks. Het is nog niet lang geleden dat we daar druk mee bezig waren, al voerde de race om de motoren schoon en zuinig te krijgen natuurlijk de laatste jaren de boventoon. Al deze inspanningen lijken nu ten einde omdat de transportsector zich snel klaarstoomt voor een volledige elektrificatie.
Alle truckmerken toonden elektrische trucks. Er wordt al gewerkt aan een snellaadnetwerk langs de snelwegen om in de verplichte pauzes van de truckers de vrachtwagens weer snel bij te laden. De transitie heeft natuurlijk nog wel even tijd nodig. Zo gaf leverancier Bosch treffend aan dat het verwacht dat tegen 2035 al vijftig procent van de trucks in de klasse boven zes ton klasse elektrisch aangedreven zal zijn, waarbij ze de stroom via batterijpakketten of via brandstofcellen krijgen. De zuigermotor is daarmee nog niet helemaal uit beeld. Met een waterstofkop liggen er kansen. Ontwikkelaar Keyou, jaren terug met een klein standje aanwezig. pakte nu groots uit met deze Deutz Keyou waterstofmotor en toonde draaiende prototypes. In de komende uitgave van Grondig lees je meer achtergronden. Nu wat flitsen van de beurs met niet alleen elektrisch vernuft.