RDW kentekenbewijzen

Nog weinig (land)bouwvoertuigen geregistreerd

Datum: 13 juli 2021
Laatst bijgewerkt: 14 juli 2021
Door: Hero Dijkema
Op 1 juli waren nog maar 3 van de 10 (land)bouwvoertuigen geregistreerd bij RDW. Er zijn nu 164.000 van de naar schatting 550.000 (land)bouwvoertuigen geregistreerd. Vóór 1 januari 2022 moeten alle registratieplichtige (land)bouwvoertuigen bij de RDW geregistreerd zijn om nog op de openbare weg te mogen. Moet jij jouw (land)bouwvoertuigen nog registeren? Wacht niet langer met jouw registratie!

Registreren kan via de website van de RDW voor 18 euro per voertuig. Daarna is registratie alleen nog mogelijk na een duurdere keuring door de RDW. Zonder kentekenbewijs mag een (land)bouwvoertuig vanaf 2022 ook niet meer de weg op. Voor meer informatie en tips ga je naar deze pagina op deze website.

Hulp bij registratie
In de eerste maanden bleek het voor de aanvragers lastig om de goede gegevens aan te leveren, zoals het chassisnummer, de handelsbenaming en het type. Het gaat om zo’n diverse groep voertuigen van diverse bouwjaren dat niet altijd eenduidig is waar de gegevens staan. Vooral het chassisnummer, ofwel het Voertuig Identificatie Nummer (VIN), is cruciaal omdat het de sleutel voor de registratie is. RDW biedt aanvragers nu veel hulp en instructie bij het invullen. Bovendien helpt de website waarop eigenaren de aanvraag doen om de goede gegevens in te vullen.


Zorgen over motorrijtuigen met beperkte snelheid
RDW maakt zich zorgen over de groep motorrijtuigen met beperkte snelheid. Dat zijn voertuigen die in de bouw, bij infraprojecten en in de logistiek gebruikt worden, zoals hoogwerkers, graafmachines, wielladers en heftrucks, maar ook zelfrijdende oogstmachines en teruggekeurde voertuigen. Slechts 21.000 van de verwachte 130.000 voertuigen zijn geregistreerd.

Regionale verschillen
In Friesland en Zuid-Holland is nog maar 17% en respectievelijk 21% van de (land)bouwvoertuigen geregistreerd, slechts de helft van Gelderland (43%) en Limburg (42%). Ook Noord-Brabant (37%) doet het relatief goed. RDW weet niet precies wat de verklaring is voor het verschil. Opmerkelijk is wel dat er veel meer registraties gedaan worden als het slecht weer is dan bij goed weer.

Geregistreerde (land)bouwvoertuigen 1 juli 2021 Prognose In %
Landbouwtrekkers (cat. T en C) 99.700 270.000 37%
Aanhangwagens en getrokken werktuigen (cat. R en S) 42.600 150.000 28%
Motorrijtuigen met beperkte snelheid (cat. Z) 20.800 130.000 16%
Totaal   163.100 550.000 30%

 

Misverstanden
Uit contact met de Klantenservice merkt de RDW dat er nog misverstanden over de registratieplicht zijn. Zo is registratie verplicht als het  gemotoriseerde (land)bouwvoertuig op de openbare weg harder dan 6 km/u rijdt, niet pas vanaf 25 km/u. Voor getrokken materieel is registratie nodig als het op de openbare weg harder dan 25 km/u rijdt. Met openbare weg wordt ook een landweg bedoeld, of een korte oversteek van het ene naar het andere veld of een openbaar toegankelijk deel van het eigen terrein. Een kentekenplaat is vooralsnog alleen nodig voor (land)bouwvoertuigen van voor 2020 die sneller dan 25 km/u rijden op de openbare weg. Vanaf 1 januari 2025 moeten alle geregistreerde bestaande (land)bouwvoertuigen een kentekenplaat voeren.