d-tec

Cumela adviseert D-Tec over AGR/GPS en rVDM

Datum: 10 maart 2022
Laatst bijgewerkt: 16 november 2022
Door: Hans Verkerk
In reactie op vragen vanuit leden heeft het bestuur van de sectie Meststoffendistributie de afgelopen weken diverse keren overleg gehad met Gerrit van Vlastuin van D-Tec/VMA. Ook heeft het bestuur D-Tec een advies gegeven. Wat we besproken hebben en wat we D-Tec adviseerden lees je hier terug.

De nieuwe AGR 2.0 wordt flink duurder dan de voorgaande versie. Dat kwam de laatste weken duidelijk naar voren uit de aanbiedingen die onze mestvervoerders in het bezit van tankauto's met een AGR/GPS van VMA ontvingen, waarop leden ons gevraagd hebben om te helpen. Ook vonden wij het als bestuur onwenselijk dat een deel van de leden het gevoel kreeg voor het blok gezet te worden en geen keuze te hebben. 

Wij, het bestuur van de sectie, zijn daarop in gesprek gegaan met Van Vlastuin. In die gesprekken hebben we geconstateerd dat: "De huidige AGR/GPS van D-Tec niet voldoet aan de eisen die de overheid daar in het rVDM aan wil stellen." Tegelijkertijd voldoet ook het systeem van de andere aanbieder (nog) niet. Toch moet er een nieuwe AGR komen, want het ziet er naar uit dat de overheid gaat vragen om het vastleggen van informatie over de route en dat kan de huidige AGR niet. 

De overheid is nog steeds onduidelijk doordat ze uitdraagt dat de huidige AGR/GPS niet aangepast hoeft te worden, maar vervolgens wel eist  dat er routeinformatie moet worden vastgelegd. Wij gaan er nu vanuit dat de overheid deze aanpassing gaat eisen. Het is alleen nog maar de vraag of die met ingang van 2023 kan ingaan.

Verwachtingen 
Een ander onderwerp wat ter sprake kwam was de aanname vanuit D-Tec dat vervoerders alle handelingen voor het rVDM op het voertuig willen kunnen uitvoeren. In reactie daarop hebben zij een AGR 2.0 ontwikkeld die aan die eisen voldoet en tevens klaar is voor toekomstige ontwikkelingen en marktvraag om zaken efficiënter te regelen. Het gevolg van deze ontwikkelingen is echter dat er een zware procescomputer nodig is die het ook onder alle omstandigheden op een tankauto blijft doen, die gebruikersvriendelijk is, alle eisen van de overheid rond het rVDM aan kan en de toekomstige eisen rond de AGR aan kan. Op basis daarvan heeft D-Tec aanzienlijk in de benodigde software geïnvesteerd.

Een ander knelpunt waar D-Tec tegenaan liep was het ontbreken van een testtraject. De eigen eis van D-Tec is dat een systeem eerst een heel mestseizoen meegedraaid moet hebben, voordat ze het in de markt willen zetten. Door het ontbreken daarvan zijn er grote onzekerheden over de betrouwbaarheid van de apparatuur en het is juist daarom dat D-Tec de apparatuur nu niet wil verkopen, maar beschikbaar stelt en per getransporteerde vracht afrekent.

Pas nadat gebleken is dat de nieuwe apparatuur en software wel voldoen in de praktijk, bestaat er de bereidheid om de apparatuur wel te verkopen. Daar hoort dan ook een serviceabonnement bij op een niveau dat hoger is dan nu, omdat er ontwikkeling in de combinatie van apparatuur en software nodig zal blijven.

Vraag om eenvoudiger versie
De slotsom is dat voor een deel van onze  achterban de AGR 2.0 die nu is ontwikkeld een zeer goede oplossing is. Echter, de wat grotere vervoerders die internsief werken met een (eigen) mestpakket ervaren dat de AGR 2.0 van D-Tec een behoorlijke overlap heeft met functies die zij in hun bedrijfsmanagementsysteem voor de mest verwachten te krijgen. Wij hebben er daarom voor gepleit dat D-Tec ook een lichte of start-versie beschikbaar maakt. Deze versie zou dan alleen de wettelijk voorgeschreven taken van de GR-apparatuur uitvoeren, dus niet de koppeling met de weegapparatuur en niet de mogelijkheden om alle rVDM-meldingen te doen, met uitzondering van de verplichte automatische laad- en losmelding. In het gesprek bleek dat D-Tec hiertoe bereid lijkt te zijn.

Advies van sectie Meststoffendistributie
"Hoe zou D-Tec verder kunnen gaan met de ontwikkeling van de AGR 2.0?", vroeg Gerrit van Vlastuin ons als bestuur van de sectie Meststoffendistributie. Het advies wat we gegeven hebben delen we graag met jou: 

  1. Wij denken dat de AGR 2.0 zoals jullie die nu ontwikkelen voor een deel van de markt een heel goede oplossing is. Echter, er zijn ook heel wat bedrijven die veel functies die zijn toegevoegd niet noodzakelijk vinden en die in de mobiele app van hun mestsoftware over die functies gaan beschikken. Daarom adviseren wij om naast de nu ontwikkelde AGR 2.0 ook een AGR 2.0 Light aan te bieden, die alleen de functies ondersteunt die de regelgeving eist van de GR-apparatuur (zoals beschreven in de prestatiekenmerken voor de GR-apparatuur). Hierbij hoort vanzelfsprekend een aangepaste prijsstelling. Tevens is te overwegen om -na overleg met de overheid over de ingangsdatum van de routeinformatie- de AGR 2.0 Light pas later beschikbaar te stellen. Hierdoor is in eerste instantie minder apparatuur nodig en help je vooral de bedrijven die de AGR 2.0 nodig hebben voor alle rVDM-meldingen.
  2. Wij adviseren D-Tec om na een aanvankelijke periode met uitsluitend een abonnementsstructuur, ook de mogelijkheid te bieden om de apparatuur te kopen. Wij beseffen dat daarbij een servicecontract hoort dat D-Tec in staat stelt de benodigde service te bieden en de AGR 2.0 verder te ontwikkelen op basis van eisen van de overheid en vragen van het bedrijfsleven.
  3. Wij adviseren D-Tec om een echte overeenkomst op te stellen met de gebruikers van de AGR 2.0 waarin rechten en plichten duidelijk en volledig zijn beschreven.
  4. Wij verlangen van D-Tec duidelijkheid omtrent de dataveiligheid van de klantenbestanden in de AGR 2.0 en van de gegevens die op de servers van D-Tec worden opgeslagen. Wij verlangen daarbij garanties ten aanzien van de wijze van back-up, plaatsing van databestanden op servers in Nederland en datasecurity.