
Het verbeterde Driver Alert Support-systeem maakt gebruik van twee camera’s om vermoeidheid of onoplettend rijgedrag te detecteren. Een nieuwe oogbewegingscamera op het secundaire display registreert afleiding en waarschuwt de chauffeur met een pop-upbericht en een waarschuwingssignaal. Er worden daarbij geen beelden opgenomen; de camera volgt alleen de oogbewegingen. Een naar voren gerichte camera - die al onderdeel is van het huidige Driver Alert Support-systeem - houdt het rijgedrag en de positie van de vrachtwagen ten opzichte van de rijstrook en de berm in de gaten. Zo worden typische kenmerken van een vermoeide of afgeleide chauffeur herkend. “Na meerdere uren achter het stuur kan het lastig zijn om alert en gefocust te blijven. Nu Driver Alert Support is vernieuwd, is het nog beter in het waarnemen en waarschuwen van chauffeurs die vermoeid of afgeleid zijn. Ons doel is om chauffeurs te ondersteunen en hen én de mensen met wie ze de weg delen te beschermen”, zegt Anna Wrige Berling, director traffic & product safety bij Volvo Trucks.
Europese veiligheidswetgeving

Door de uitbreiding voldoet Driver Alert Support nu al aan de tweede fase van de nieuwe Europese veiligheidswetgeving (de General Safety Regulation, GSR2), die in juli 2026 van kracht wordt. Die tweede fase vereist dat alle nieuwe vrachtwagens in de EU zijn uitgerust met Advanced Driver Distraction Warning-systemen.
De nieuwe versie van het Driver Alert Support-systeem wordt standaard geïnstalleerd op Volvo’s heavy duty-trucks (Volvo FH en FM) en middelzware trucks (Volvo FL en FE) in de EU en in enkele markten buiten de EU, zoals Noorwegen, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast is het systeem beschikbaar als optie voor andere markten. De productie van het nieuwe systeem start in november 2025.