Laagbrandstofgebruik, hoog vermogen
De D17-motor is uitgerust met een enkele turbocompressor, die het reactievermogen van de motor verhoogt en de rijervaring verbetert. Het gepatenteerde golfzuigerontwerp van Volvo optimaliseert de verbranding en vermindert de uitstoot, terwijl het nieuwe injectiesysteem voor een laag brandstofverbruik zorgt en de verhoogde piekcilinderdruk een hoog vermogen mogelijk maakt.
De nieuwe motor is ontwikkeld voor de meest veeleisende transporttaken en heeft drie vermogensniveaus: 441, 515 en 574 kW (600, 700 en 780 pk). Het koppel is verhoogd tot respectievelijk 3000 Nm, 3400 Nm en 3800 Nm. De hogere vermogens- en koppelniveaus vertalen zich in een snellere respons van de motor, betere rijeigenschappen, een maximale productiviteit en een efficiënter brandstofverbruik. De nieuwe D17-motor is gecertificeerd voor gebruik van HVO. De versie met 574 kW (700 pk) is ook gecertificeerd voor honderd procent biodiesel (B100).

Verkoop start midden 2024
Het remvermogen van de motor over het hele toerentalbereik is sterk verbeterd met een uitstekende motorrespons. Dit maakt sneller schakelen mogelijk en resulteert in minder slijtage van de remblokken en schijfremmen. De versnellingsbak is aangepast aan het koppel van 3800 Nm en de interne versnellingsbakefficiëntie is verder verbeterd op de versies met 3000 Nm en 3400 Nm.
De nieuwe motor is verkrijgbaar in de gloednieuwe Volvo FH16 Aero en de nieuwste versie van de Volvo FH16. De verkoopstart van de Volvo FH16 met de nieuwe motor is medio 2024. De productie start in de tweede helft van 2024 voor de Europese markten en Australië.
