veldhuizen trucks 10x2 truck

Veldhuizen Trucks 10x2 in de praktijk

Datum: 28 maart 2024
Laatst bijgewerkt: 28 maart 2024
Door: Gert Vreemann
Veldhuizen Trucks presenteerde tijdens de TKD in 2023 de volledig elektrische 49-tons 10x2-truck met een nuttig laadvermogen van dertig ton. Sindsdien is er hard gewerkt aan de ontwikkeling en het testen van de truck. Na de homologatie hebben de eerste klanten de truck in de praktijk getest. De eerste resultaten samengevat.
veldhuizen trucks 10x2 truck

De volledig elektrische 10x2-kipper is gebouwd op basis van een 6x2-truck, die door Veldhuizen Trucks is voorzien van twee extra assen. Daarvoor moest er ruimte worden gevonden voor de accu’s. De oplossing daarvoor werd gevonden in een rek achter de cabine. Daarvoor zijn uitsluitend de originele leidingen en het koelsysteem gebruikt, waarna de hele installatie werd afgedekt door panelen in lijn met de cabine.

Het chassis van de truck werd versterkt met een innerliner ter hoogte van de aangedreven as en een extra dwarsbalk tussen as twee en drie voor de inzet als 49-tonner. Optioneel is er een vangmuilkoppeling, waarmee het treingewicht wordt verhoogd naar vijftig ton als combinatie.

Met een geïsoleerde, 21 kuub grote Hyva-asfaltkipper met asfaltsnip ontstond zo de eerste volledig elektrische vijfassige kipper, een truck met een GVW van 49 ton en een laadvermogen van 30 ton. De elektromotor in de achteras heeft een vermogen van 400 kW. Dat is omgerekend 544 pk aan piekvermogen en dat zou voldoende moeten zijn voor de inzet als asfaltkipper. Met de 448-kWh-accu’s aan boord, waarvan netto 388 kWh is te benutten, heeft de truck met een praktijkverbruik van 1,4 kWh per kilometer een actieradius van circa 280 kilometer. Om dat echt uit te testen, werd de truck ingezet voor enkele praktijkritten bij het transport van grond. 

veldhuizen trucks 10x2 truck  batterijpakket

De volledig elektrische 10x2 rijdt bijzonder comfortabel en stil. Daarbij is het vermogen ruimschoots voldoende voor de inzet. Het grote voordeel van een 10x2 voor asfalttransport is dat de truck compact is en eenvoudig achteruit te rijden is. Verder is de 10x2 voorzien van maar liefst drie liftassen, waardoor de rolweerstand en bandenslijtage bij leeg rijden sterk afnemen. Qua bedieningsgemak is alles origineel gebleven, waardoor in principe elke chauffeur er zo mee wegrijdt. Kwestie van de startknop induwen en ‘D’ inschakelen - de handrem lost automatisch - en dan het rijpedaal bedienen. Tijdens het accelereren naar 80 km/u schakelt de geïntegreerde elektromotor in de achteras één keer automatisch op. In Eco komt hij vlot op gang en een helling wordt naar verluidt prima genomen.

Bij de inzet van elektrische trucks is de laadinfrastructuur cruciaal. Tijdens de testritten werd er bijgeladen op de basis en onderweg met snelladers. Dat kan tot maximaal 160 kWh, waardoor laden van twintig naar tachtig procent in een uur kan plaatsvinden. Het verbruik tijdens de testritten in het grondtransport (vol 53,5 ton, leeg retour) bedroeg 290 kWh op 195 kilometer. Dat is gemiddeld 1,49 kWh per kilometer. Die waarde werd gehaald tijdens korte ritten. Bij langere afstanden op hoge snelheden zal dat iets hoger zijn. Reken je dit verbruik om, dan haalt de truck bij dergelijk grondtransport een actieradius van rond de 260 kilometer.