Brandstofprijzen bevriezen
Na twee dagen debatteren over de begroting volgt nog een belangrijke ontwikkelingen. Zo bevriest de Tweede Kamer de brandstofprijzen voor een jaar. Wat inhoudt dat de aangekondigde accijnsverhogingen niet doorgaan. Het voorkomt dat je vanaf 1 januari meer voor brandstof gaat betalen als gevolg van een stijging in de belastingtarieven. Goed nieuws voor ondernemers en degene in het buitengebied afhankelijk van de auto.
Wat jezelf en je medewerker ook kan helpen is dat de kilometervergoeding die je mag vergoeden stijgt van €0,21 naar €0,23. Overigens is het nier verplicht om die te vergoeden. Hoe het precies zit vind je in de cao Groen, Grond en Infrastructuur.
Een laatste wijziging na het bespreken van de begroting is een korting op de voorgenomen belastingverhogingen voor energie. Ondanks de kortingen ga je meer belasting betalen over het gebruik van gas en elektra.
1. Mkb-winstvrijstelling
Het kabinet gaat de mkb-winstvrijstelling verlagen van 14 procent naar 12,7 procent. Deze maatregel verhoogt de marginale druk op ondernemerswinst. Een lagere marginale druk betekent dat ondernemers over een extra verdiende euro minder belasting hoeven af te dragen. Dit moedigt hen aan om meer winst te maken.
Uit onderzoek blijkt dat lagere marginale tarieven leiden tot een sterkere groei van bedrijven, hogere gemiddelde investeringsuitgaven en een grotere kans op het aannemen van werknemers. De voorgenomen maatregel heeft het omgekeerde effect.
Onder de streep houden ondernemers daardoor nog minder over van elke verdiende euro, omdat ook de zelfstandigenaftrek over 2024 verder daalt. Die gaat van € 5.030 naar € 3.750. Pas na toepassing van de zelfstandigenaftrek volgt de mkb-winstvrijstelling en kom je erachter hoeveel belasting je gaat betalen.
"De huidige voorstellen dragen niet bij aan het doel van de BOR: voortzetting van de onderneming"
2.Bedrijfsopvolgingsregeling (BOR)
Het kabinet gaat de BOR verder versoberen. Het kabinet kijkt daarvoor naar het aan derden verhuurde vastgoed. Die wil ze gaan uitsluiten van de regeling. Daarnaast gaat het vrijstellingspercentage omlaag.
Wij, Cumela, zijn geen voorstander van deze eenzijdige bezuinigingen op de BOR. Aanpassingen van de BOR moet gebalanceerd zijn. Aan de ene kant moet het onbedoelde situaties aanpakken. Tegelijkertijd hoort het kabinet de BOR beter toegankelijk te maken voor oude familiebedrijven. En de voortzettingseisen te versoepelen.
De huidige voorstellen dragen niet bij aan het doel van de BOR: voortzetting van de onderneming door volgende generaties.
3.Premies werknemersverzekeringen
De Aof-premie komt in 2024 gemiddeld uit op 7,25 procent (2023: 6,80). Vanaf 2022 kent de Aof-premie twee verschillende tarieven: een tarief voor kleine werkgevers (tot 25 maal de gemiddelde premieplichtige loonsom) en een tarief voor grotere werkgevers. In 2024 betalen kleine werkgevers een premie van 6,18 procent (2023: 5,46) en grote werkgevers een premie van 7,49 procent (2023: 7,11 procent).
4.Energie-investeringsaftrek (EIA)
De hoge energieprijzen stimuleerden veel ondernemers om te investeren in energiezuinige en milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen. In tegenstelling tot het verleden is daarom het budget van Energie-investeringsaftrek (EIA) niet meer toereikend. Het kabinet gaat daarom het budget van de EIA in 2024 met € 10 miljoen verhogen naar € 259 miljoen. In 2025 stijgt dat bedrag door naar 299 miljoen euro.
5.Milieu-investeringsaftrek (MIA)
Het kabinet stelt 194 miljoen beschikbaar vanaf 2027 voor de Milieu investeringsaftrek (MIA). Daarmee blijft ook in de toekomst de stabiliteit van de MIA behouden. Belangrijk omdat dit ondernemers steunt in de vervanging van bedrijfsmiddelen voor een milieuvriendelijker variant.
Het doel van de MIA is om investeringsbeslissingen te beïnvloeden in de richting van milieutechnieken die milieuwinst realiseren en voorlopen op de markt.
6.Verplichting zon-PV
Het kabinet kondigt aan eigenaren van gebouwen met grote daken (vanaf 250m2) te verplichten zonnepanelen te installeren. Hiermee lopen ze vooruit op komende Europese regelgeving. Ook spelen ze in op de wens vanuit gemeenten om daken aan te wijzen in het kader van de Regionale Energiestrategieën. Hiervoor reserveerden ze in het Klimaatfonds € 222,5 miljoen.
7.Zero emissie zones en subsidiëring voor bestel- en vrachtauto's
Per 1 januari 2025 voeren de eerste 17 gemeenten zero-emissie zones in. In de loop van 2025 en 2026 komen daar ongeveer 11 gemeenten bij. Aandachtspunten blijven:
- de gebrekkige capaciteit op het elektriciteitsnet;
- en de achterblijvende uitrol van laadinfrastructuur.
Het beschikbare subsidiebudget Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA) krijgt in 2024 een financiële injectie van € 21,3 miljoen. Ook komen er weer middelen beschikbaar voor emissievrije vrachtauto's.
Medio 2024 komt er bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) een landelijk ontheffingsloket. Ook gaat de overheid de communicatie richting ondernemers verbeteren.