Volvo ECR50 minigraafmachine

F-generatie Volvo ECR50 met Stage V motor

Datum: 25 november 2020
Laatst bijgewerkt: 25 november 2020
Door: Gert Vreemann
Volvo Construction Equipment zet met de nieuwe ECR50 meer neer dan alleen een nieuwe Stage V-motor ter vervanging van de Stage IIIA in de ECR50D. Denk aan een nieuw design en een cabine met meer ruimte en bedieningscomfort. De ECR50, die is gebouwd op basis van het frame van de zwaardere ECR58 , blijft een graafmachine die zijn mannetje staat. De prestaties zijn vergelijkbaar met die van zijn voorganger.
Volvo ECR 50 minigraafmachine

Volvo Construction Equipment is bij de lancering van de nieuwe ECR50 generatie F (Volvo laat voortaan de generatie-aanduiding achter het cijfer weg)  ter vervanging van de huidige ECR50D duidelijk een stap verder gegaan dan alleen het monteren van de nieuwe Volvo D2.4 H-Stage V-krachtbron. Deze is met een vermogen van 31,2 kW (42 pk) nagenoeg even sterk als de versie in de voorganger. Voor het halen van de emissie-eisen is de krachtbron voorzien van een combinatie van een dieseloxidatiekatalysator en een zelf regenererend dieselpartikelfilter, waarbij dat laatste eens in de 6000 uur moet worden vervangen. Bij de ECR50 reduceert de ecomode het motortoerental tot maximaal 2000 toeren en de automatische stationairloop en uitschakeling van de motor zijn eenvoudig in te stellen.

cabineinterieur Volvo ECR50 minigraafmachine

Verder zie je duidelijk dat de wat rondere vormgeving van de ECR50D is vervangen door een strakker lijnenspel. Nog opvallender is dat de achterzijde van de cabine nu recht naar boven doorloopt in plaats van schuin naar voren. Hierdoor neemt de binnenruimte achter de machinist toe. In de cabine zien we ook een nieuwe lay-out met een luxere stoel en nu bij beide armleuningen extra bedieningsschakelaars tussen de armsteunen en joysticks. Ook standaard is het nieuwe vijf-inch-kleurendisplay met intuïtieve bediening met een helpmenu voor instellingen, keuze van de uitrustingsstukken en dergelijke. De bediening van de menu’s en instellingen gaat via een eenvoudige jog-dial-bediening waarmee je langs de items en instellingen scrolt. Maximaal twintig uitrustingstukken kunnen worden ingesteld op de manier van bedienen (aan/uit, proportioneel of vasthoudfunctie), opbrengst, koppeling aan motortoerental, et cetera. Het display kan ook in een eenvoudige modus worden weergegeven, waarbij alleen uitrustingsstukken kunnen worden gekozen. Dit kan wel eens handig zijn bij onbemande verhuur. In de cabine tref je twee usb-(laad)poorten, een twaalf-voltaansluiting en een DAB+-radio met onder meer een usb-aansluiting aan.

Volvo ECR 50 mini graafmachine

Voor de rest is het in grote lijnen dezelfde ECR50 gebleven. Opnieuw is het een stevige machine, gebouwd op het platform van de ECR58. Hij is opnieuw leverbaar met een 1,40 of 1,80 meter lange knikarm volgens het bekende recept voor de offset-verstelling: de cilinder zit aan de linkerzijde (vanuit de cabine gezien) en valt bij graafwerk binnen het profiel van de machine. De hydrauliekuitrusting bevat een loadsensing-pompregeling met flow sharing-hydrauliek en een variabele plunjerpomp. Volvo geeft wel elf procent meer trekkracht aan de rupsen op door een zwaardere hydrauliekmotor in combinatie met een iets lagere maximumsnelheid. De machine heeft standaard X1-hamer/schaar-hydrauliek (75 liter per minuut, maximaal 220 bar) en X3-rotatiehydrauliek (40 liter per minuut, maximaal 220 bar). Optioneel is de machine leverbaar met een extra X4-functie (omschakelen vanaf X3) voor het werken met een combinatie van kantelstuk en sorteergrijper. De machine is leverbaar met slangbreukventielen op de hef- en knikarm en dozerbladcilinder en desgewenst een lekolieleiding aan de rechterzijde van de giek en knikarm. Er is een afsluitbaar opbergvak voor een vetspuit en klein gereedschap onder de cabine. De ECR50 heeft standaard led-werkverlichting, uit te breiden met led-werklampen schijnend naar links en rechts van de machine. De ECR50 is af-fabriek leverbaar in bedrijfskleuren.