Doosan wiellader

Doosan lanceert nieuwe DL420-7 Stage V wiellader

Datum: 29 juli 2020
Laatst bijgewerkt: 31 juli 2020
Door: Sil Biesbroek
Doosan Infracore Europe lanceert de DL420-7 Stage V met een volledig nieuw ontwerp. Volgens Doosan biedt deze nieuwe wiellader hogere prestaties met een lager brandstofverbruik. Dit Stage V-model zorgt voor een comfortabelere omgeving in de ergonomische cabine in vergelijking met het vorige IV-model.

Bakinhoud
De DL420-7 heeft een grotere standaard bakinhoud van 4,5 m3, de grootste in zijn klasse. Ook levert de wiellader een productiviteitsverhoging van 7% ten opzichte van het vorige ‘-5’ model. Automatische powershift-transmissie met 5 versnellingen en zware HDL-assen als standaard zorgen ervoor dat de DL420-7 uitzonderlijk werkt, vooral in omgevingen met hoge belasting. De DL420-7 heeft ook een soepele en responsieve hydrauliek en extra hydraulische verbindingen, om de ideale oplossing voor materiaalbehandeling te bieden in constructie, sloop, afval, recycling, mijnbouw en steengroeven.

Cilindermotor
De DL420-7 wordt aangedreven door de nieuwe Scania DC13 Stage V 6-cilindermotor. Deze heeft een vermogen van 257 kW (345 pk) bij 1800 tpm en een indrukwekkend maximumkoppel van 2196 Nm bij 1100 tpm. De nieuwe motor voldoet aan de Stage V-emissievoorschriften, zonder dat uitlaatgasrecirculatie (EGR) nodig is. Dit door selectieve katalysatorreductie, dieseloxidatiekatalysator en dieselpartikelfilter (DPF) nabehandelings-technologieën. De asreinigingscyclus op de DPF is verbeterd tot meer dan 6000 uur en de machinist is volledig op de hoogte van de status van de DPF via een roetniveau-indicator op het nieuwe 8-inch touchscreen in de cabine.

Doosan wiellader

Brandstofefficiëntie
De Stage V-motor levert een brandstofbesparing van 5%, zonder dat EGR nodig is. Het nieuwe generatie energiebeheersysteem Situation Awareness Technology (SAT2) scant automatisch de activiteit van de machine en past het motorvermogen aan volgens ‘realtime’ analyse van de giekdruk, pompdruk en uitgaande as.

Met behulp van het nieuwe Doosan Smart Key-systeem op het bedieningspaneel in de cabine, kan de machinist de machine starten met een ‘sleutelloos’ apparaat. Dit helpt diefstal van de machine voorkomen. Op elk ‘sleutelloos’ apparaat kunnen maximaal zes machines worden geregistreerd en het Smart Key-systeem biedt deurbesturing op afstand, deurslot en ontgrendeling, deurontgrendeling, zoeken en andere functies. Het bedieningspaneel bevat daarnaast twee USB-aansluitingen.

Joystick
De nieuwe EMCV (Electric Main Control Valve) joystick is volledig geïntegreerd in de arm steun en een van de standaardfuncties in de cabine. De EMCV joystick biedt de machinist een soepelere en nauwkeurigere bediening van de wiellader. De gevoeligheid van de joystickbediening kan worden ingesteld en gewijzigd volgens de voorkeuren van de machinist, met behulp van de nieuwe 8-inch touchscreenmonitor.