Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

10.000e in Develon-kleuren

Onlangs vierde Doosan de productie van de 10.000e knikdumper (ADT) die in de fabriek in Elnesvågen, even buiten Molde in Noorwegen, wordt geproduceerd. Daarnaast vierden de Koreanen dat de eerste ADT in Europa is geleverd in de officiële kleuren van Develon.

8 september 2025 2 min leestijd
Develon dumper 10.000
develon dumper

Naast de Develon-branding heeft de 10.000e ADT ook een speciaal ontwerp dat teruggrijpt naar de oorsprong van de ADT-reeks. Die is terug te leiden tot een tijd ver voor Doosan en zelfs voor het Moxy-tijdperk. Het ontwerp gaat namelijk terug naar het Viking ADT-model, waarvan er maar twaalf werden geproduceerd door het bedrijf Øveraasen. Daarna nam Moxy de productie over. Het ontwerp is te herkennen aan een Vikingschip-motief op de achterklep van de 10.000e knikdumper, een Develon DA45-7-model.

Develon dumper 10.000

In de loop der jaren zijn er in Molde een aantal verschillende ADT-modellen geproduceerd, waaronder de D15, 5222B, 6225B, 7235, MT40, MT41, DA40. Daar zijn onlangs twee modellen aan toegevoegd, namelijk de DA30-7 en de DA45-7. De productie begon in 1972 in de fabriek in Molde, toen het bedrijf nog Glamox heette. Sindsdien heeft het merk een aantal namen gehad, zoals Moxy, Moxy Industrial, Brown Engineering, Moxy Trucks en Moxy Engineering. In 2008 veranderde de naam in Doosan toen de Zuid-Koreaanse fabrikant de fabriek en het product kocht. In 2021 kocht Hyundai Heavy Industries het assortiment bouwmachines van Doosan, inclusief de ADT-lijn, en werd de naam van het bedrijf gewijzigd in Hyundai Doosan Infracore (HDI).

Momenteel zijn er 150 werknemers werkzaam in de fabriek in Elnesvågen, waar zowel Develon- als Hyundai-ADT’s worden geproduceerd. HDI verwacht het personeelsbestand te gaan uitbreiden en de productie met veertig procent te kunnen gaan verhogen

Tags
Techniek & Vakinformatie
Nieuws
Doosan
develon
kniklader
dumper
2023
Grondig
geen foto
Gert Vreemann
Redacteur