Jaarcongres CO2, Ralph de Hart

Sturen op CO2 met elektrificatie? We zijn pas net begonnen

Datum: 6 december 2024
Laatst bijgewerkt: 6 december 2024
Door: Herma van den Pol
Wil je als ondernemer slim investeren in verduurzaming, zoals zonnepanelen of elektrische machines? Begin dan met een duidelijke strategie en overleg met deskundigen zoals je bank, verzekeraar en adviseur. Dat was de centrale boodschap op het Jaarcongres van het sectorinitiatief 'Sturen op CO2' 2024. "Wij zijn pas net begonnen", zeggen de experts.
Energie, strategie, samenwerken

Energie draait om een strategie en die ontwikkel je samen", zegt Marieke Kuijpers, van de Rabobank. We zijn eigenlijk pas net begonnen met elektrificatie, en veel antwoorden zijn nog onbekend. “Het is een leerproces,” vult Ralph de Hart, directeur van Cumela Verzekeringen, aan.

Samenwerking is cruciaal

Volgens De Hart is samenwerking essentieel voor toekomstbestendige beslissingen. “De spelregels kunnen tijdens de wedstrijd veranderen,” waarschuwt hij. Denk bijvoorbeeld aan strengere keuringseisen of nieuwe richtlijnen voor batterijen en laadpalen. Samen met experts kun je de risico’s beperken en beter voorbereid zijn op de toekomst. Ga daarvoor na hoe jouw bedrijf er over vijf of tien jaar uitziet. Laat dat meespelen in je keuze. 

Wat als jij bijvoorbeeld investeert in een batterijopslagsysteem en je verzekeraar later bepaalt, als gevolg van een nieuwe richtlijn, dat die niet tegen een muur mag staan? Of als een nieuwe regel eist dat je verplicht bij een machine aan de laadpaal moeten blijven staan totdat die vol is. Bespreek dit met betrokken partijen en houd rekening met dit soort scenario's.

Voorbeelden uit de praktijk

De Hart geeft concrete voorbeelden van verzekeringsmogelijkheden en aandachtspunten: 

  • Opstallen / installaties: Verzekerbaar onder voorwaarden, zoals monitoring en compartimentering.     
  • Zonnepanelen: Vereisen eerst een keuring. Een milieuschadeverzekering en een extra kostendekking zijn belangrijk. Glasdeeltjes vallen niet altijd onder de definitie milieuschade, kijk dat goed na! Milieuschade is uitgesloten op de aansprakelijkheidsverzekering. 
  • Werkmaterieel: Verzekerbaar, maar vaak wel duurder door hogere aanschafprijs. Risico's zitten in brand bij laden, uitval machine door stroomuitval en grote investering.   
  • Laadplein: Altijd maatwerk, maar dan zijn ze wel verzekerbaar. Altijd laten adviseren voor investering!
  • Mobiele accu's EOS: Verzekerbaar onder veel voorwaarden en vaak na inspectie. Verhuur altijd melden bij de verzekeraar. Door de hoge aanschafprijs, hoge premie en eigen risico. Vervanging na schade door lange levertijden nog lastig.
  • Transport van EOS: Verzekerbaar onder voorwaarden. Regel altijd zelf de verzekering, ook bij vervoer door derden. Meld gebruik op een andere locatie bij de verzekeraar. Verplicht voor de chauffeur: een ADR-certificaat voor vervoer gevaarlijke stoffen.    
  • Gebruik op locatie elders, bijvoorbeeld een bouwproject: Lastig te verzekeren. Let op aansprakelijkheid en contractuele verplichtingen. Beiden moeilijk te verzekeren. 

Als voorzorgsmaatregel is onderhoud belangrijk. "Houd de leverancier aan zijn plichten. Denk aan onderhoudscontracten. Maak daar afspraken over", adviseert De Hart. 

Jaarcongres CO2, Inspyrium Cuijk
Politieke klimaat

Ondanks de obstakels laten koplopers Maria Smits (aannemersbedrijf Smits Nederhemert) en Dammie van der Poel (Gebr. Van der Poel BV) met hun ondernemersverhalen zien dat er wel degelijk voordelen tegenover staan. Noem prettig werken voor de machinist en weinig herrie voor de machinist en omgeving, aldus Van der Poel. Hij droomt ervan zelf op een werklocatie, zoals een natuurgebied, stroom op te wekken. "Misschien via een waterstofaggregaat of op een andere manier." 

Een snelle peiling in de zaal wijst uit dat nog weinig ondernemers een elektrische machine hebben. "En het politieke klimaat maakt het niet makkelijker. Waar doe je goed aan? Investeren of toch niet?", zeggen Van der Poel en Smits over de onzekerheid die zij ervaren. Herkenbaar voor de zaal, want het is ook iets waar anderen in de zaal mee worstelen.

Net van start

Op de vraag of je moet investeren heeft Kuijpers geen antwoord, alleen een advies. "Of je nu wel of niet wil meedoen, uiteindelijk moet iedere ondernemer verduurzamen. Die trend blijft. We zijn nog maar net uit de startblokken. En als je gaat investeren; betrek er dan vooraf de bank bij", zegt ze. 

Het grootste knelpunt? Te weinig laadinfrastructuur in combinatie met netcongestie. "Tegen 2035 is de vraag naar elektriciteit voor het laden van voertuigen en machines 500 keer groter dan nu." Wil je elektrisch werken dan is het eigenlijk de vraag hoe je aan voldoende energie komt. Daar is een strategie voor nodig en daarvoor "moet je samenwerken". Denk aan wisselbare accu's, tijdelijke laadoplossingen, overeenkomst met anderen en ga zo maar door.

Heb je overelg gehad met de bank en de stroomvoorziening geregeld, dan komt de volgende uitdaging. "Op dit moment is de TCO, total cost of ownership, negatief ten opzichte van de conventionele diesel", zegt Kuijpers. Zie ook de analyse van de Bouwplaatse van Morgen in Grondig 9. De eerste machine lukt nog wel, ziet ze in het veld, maar alle machines is vaak niet te financieren. Waar kun je aan denken om dit wel haalbaar te maken?

  • Contracten met opdrachtgevers;
  • Sterke prognose met visie;
  • Een kloppende energiestrategie;
  • Opdrachtgever die betalen en langer contracten bieden.

"Wij kunnen jou via een strategisch gesprek helpen en bijpraten." De transitie begint pas net op gang te komen en er zijn nog een paar stevige drempels te nemen en dat je vooral samen, drukken de adviseurs de ondernemers op het hart.

Over sectorinitiatief: Sturen op CO2

Sinds 2014 organiseren wij een sectorinitiatief voor onze leden, zodat zij hun reductiedoelstellingen realiseren en voldoen aan de eisen van het SKAO. Het doel van het initiatief is dat leden individueel door deze gezamenlijke aanpak 4 procent emissie gaan reduceren ten opzichte van het basisjaar 2014. Cumelabedrijven die gecertificeerd zijn of bezig zijn met certificeren voor de CO2 prestatieladder kunnen deelnemer worden aan dit sectorinitiatief “Sturen op CO2”. In de loop van volgend jaar gaat er een nieuwe prestatieladder in.