Leo de Boer

Strategisch plan Cumela 4.0

Datum: 24 september 2024
Laatst bijgewerkt: 25 september 2024
In februari begon Leo de Boer als directeur van Cumela. Zijn eerste taak: het bouwen van een toekomstbestendige organisatie. Zes maanden later presenteert hij het strategisch plan ‘Cumela 4.0’. Dit plan schept de basis voor een gezonde toekomst voor zowel de leden als de sector.

Leo de Boer werkt geconcentreerd op zijn telefoon, zittend op een stoel, weggedraaid van het bureau. Wie zijn kamer inloopt, ziet hem vaak zo bezig. Hij schakelt voortdurend tussen werknemers, (bestuurs)leden, stakeholders en media. Ook leert De Boer dagelijks bij over de sector. 

Plan met breed draagvlak

De Boer zit nog in de wittebroodsweken met Cumela, terwijl de contouren van de nieuwe route steeds meer vorm krijgen. De hoogste tijd om de leden bij te praten over het strategisch plan ‘Cumela 4.0’ en hoe dat tot stand kwam. “Een cruciaal moment”, zegt De Boer. Het liefst had hij de plannen persoonlijk met alle leden gedeeld. Om de snelheid erin te houden, doet hij het nu via het vakblad van de leden. “Ik heb echt mijn best gedaan om een plan te maken met een breed draagvlak binnen de organisatie en onder de leden. Er zijn denk ik meer dan honderd mensen - intern en extern - bij betrokken geweest.”

Wat goed is blijft, de rest gaan we verbeteren

Met het nieuwe plan maakt Cumela zich klaar voor de toekomst. “De tijden veranderen, net als onze klanten, hun achterban, de politiek en de arbeidsmarkt”, stelt De Boer vast. “Daarom houden we de zaken weer eens tegen het licht. Wat goed is blijft, de rest gaan we verbeteren. Cumela is niet in crisis, maar zover moet het dus ook niet komen. We moeten de lat hoog blijven leggen.”

Dertig acties

Het proces begon met de lancering van 10-voor-10. Cumela-collega’s dachten daarin mee over de koers en verbeterpunten van de brancheorganisatie, wat resulteerde in een plan waar ook voorzitter Carolien van Vliet mee instemde. Vervolgens vond de besluitvorming plaats. “Samen met Carolien presenteerde ik bij haar thuis in Nieuwkoop de plannen aan het dagelijks bestuur. We kregen volop steun en waardevolle aanvullingen, die we meenamen naar het verenigingsbestuur. Ook daar werd het plan enthousiast ontvangen, met nog meer nuttige input.” 

Door iedereen bij het plan te betrekken, groeit het draagvlak, precies wat De Boer wilde bereiken. “Ik merk ook dat we gelukkig te maken hebben met ondernemers én praktische mensen: als iets goed is, is het goed en anders hoor je het snel. Daar houd ik van.”

“In maart, tijdens de algemene ledenvergadering, kondigde ik aan met een plan te komen”, gaat hij verder. “Dat goedgekeurde plan is er nu. Het bevat een dertigtal acties waarmee Cumela samen met bestuurders de komende twee tot drie jaar aan de slag gaat. De uitvoering en coördinatie daarvan gebeurt vanuit Nijkerk. ”We nemen je mee naar Cumela 4.0. Richting het einde van het jaar ontvangen de leden een uitgewerkte versie van de plannen.

Strategisch plan ‘Cumela 4.0’

Koers en beleid

Nederland staat voor allerlei grote transities. De leden van Cumela verzetten veel van het werk om die transities mogelijk te maken. Het hoofdlijnenakkoord van de nieuwe regering bevat wat dit betreft kansen, waarvoor het nodig is dat de sector erbij is en zich goed positioneert. Dat vraagt: zichtbaar zijn, anticiperen op goed nieuws, en slecht nieuws tijdig zien aankomen.

Hoe gaat Cumela dat oppakken? Het vraagt extra inzet op beleid, in Den Haag en in Brussel. Ook vraagt het om moderne communicatie en lobby. Dit spitst zich toe op vijf grote toekomstthema’s:

  1.  Arbeidsmarkt
  2. Energie en duurzaamheid
  3. Regels en rapportages
  4. Data en digitalisering
  5. Bodem en ruimte

Cumela gaat deze thema’s oppakken met een constructieve, ondernemende houding. Dat houdt in onderdeel van de oplossing zijn, de agenda bepalen en innoveren. “Anders wordt er over onze leden gesproken in plaats van met onze leden”, zegt De Boer. ”We werken eraan om bescheidenheid te veranderen in trots.”

Markt en vereniging

Hoe gaat Cumela dit doen? “Met een slagvaardige vereniging die Cumela toekomstbestendig maakt. We willen het dagelijks bestuur en het verenigingsbestuur samensmelten tot één bestuur”, zegt De Boer. Van Vliet is hier nauw bij betrokken. “We willen ook de jongeren een belangrijker rol geven”, zegt hij. Deze acties maken de organisatie moderner en wendbaarder. 

We willen een toegankelijke organisatie zijn, die luistert naar de leden

Daarnaast onderzoekt De Boer met bestuurders en bedrijvenadviseurs de mogelijkheid om terug te gaan naar vier krachtige regiobesturen. “Onderwerpen als arbeidsmarkt, scholing en verkeer strekken zich vaak al uit over meerdere provincies. Door naar vier regio’s te gaan, kunnen we daar beter op inspelen. We willen ook vier tot vijf bestuurscommissies oprichten die de vijf grote thema’s gaan trekken. Dit gebeurt naast en ter ondersteuning van de secties Agrarisch loonwerk, Meststoffendistributie en Grondverzet en cultuurtechniek, die ongewijzigd blijven.”

“We willen een toegankelijke organisatie zijn, die luistert naar de leden”, voegt De Boer er nog aan toe. “Daarom gaan we studieclubs faciliteren en professionaliseren. We kunnen hier namelijk trots op zijn en meer mee doen. Zo sluiten we ook goed aan op ontwikkelingen bij andere verenigingen”, aldus de algemeen directeur. “Tegelijkertijd blijft Cumela zich inzetten om meer leden en begunstigers te werven, alles om een financieel gezonde vereniging te houden.”

Cultuur en interne organisatie

Al die veranderingen hebben ook gevolgen voor de organisatie in Nijkerk. “Daar hebben we de nodige goede voornemens”, zegt De Boer. “Zo gaan we werken aan de verdere opzet van onze personeelswerving en -management, opleidingen, dataverzameling en -gebruik, een efficiënte overlegstructuur en organisatie-brede samenwerking. Cumela moet klaar zijn voor ‘the war on talent’. We willen de leden optimaal kunnen bedienen, ook als de komende jaren door pensioneringen veel vaste gezichten verdwijnen.”

Cumela Verzekeringen

Cumela Verzekeringen is in de ogen van De Boer een grote plus voor de leden. Niet veel branches hebben dit zo geregeld en sommige zien Cumela als voorbeeld. “Onverzekerbaarheid speelt bij andere branches vaker”, zegt De Boer. “De verzekeringstak maakt het lopende strategische 1000-dagenplan af. En we gaan kijken naar de strategische kansen door veranderingen in de buitenwereld: minder verzekeraars, andere risico’s, nieuwe partners”, zegt hij kort over de verzekeringstak. 

De vereniging is aandeelhouder van de verzekeringstak. Recent zijn er afspraken gemaakt over een bestendig dividendbeleid, waarin iedereen zich kan vinden en dat helderheid geeft voor de komende jaren.

Communicatie

Waar een grotere verandering plaats zal vinden, is de communicatie, een belangrijk onderdeel om een bescheiden houding in trots om te zetten. “Om ervoor te zorgen dat externe partijen onze stem horen, moeten we via communicatie de sector zichtbaarder maken. Communicatie en zichtbaarheid helpen ons ook om onze boodschappen in de lobby een podium te geven”, zegt De Boer. Iets wat al is begonnen, want zo zorgde Cumela ervoor dat leden extra tijd krijgen voor het uitrijden van mest.

“We willen dat partijen ons horen en zien en daar gaan we aan werken”, zegt De Boer. “Dat gaan we doen door bewuster allerlei doelgroepen te bedienen: de leden, Den Haag, potentiële werknemers en studenten, om wat voorbeelden te noemen. Dit vraagt maatwerk en netwerken, bijvoorbeeld bij landelijke media. Ook gaan we kijken naar onze uitstraling, de huisstijl en de inzet van middelen, bijvoorbeeld WhatsApp. Het gaat ons allemaal helpen de bestaande ledencommunicatie te verbeteren en de communicatie richting externen aan te jagen.”

‘Bel me gerust’

De Boer kijkt met een goed gevoel terug op de laatste maanden. “Ik ben trots op Cumela en op het goedgekeurde plan”, zegt hij. “Via deze weg bedank ik ook de leden voor hun input via de enquête, bezoeken, vergaderingen, kopjes koffie (vaak met taartje!) enzovoort. Cumela kan hier de toekomst mee in. Natuurlijk komen we vast nog wat verrassingen tegen. Die kunnen we aan. Zoals Thomas Edison al zei: ‘Good fortune is what happens when opportunity meets with planning.’”

“In Nijkerk gaan we ons best doen om jou op de hoogte te houden van wat er allemaal gebeurt en verandert, Dat doen we via je eigen bedrijvenadviseur, onze website, het vakblad en bijeenkomsten. Of kom naar mij met vragen of suggesties! Die mag je stellen door mij te bellen of te appen via 06-53 75 10 67 of me te mailen via [email protected]l.”

Daar gaat de telefoon al. Het blijkt Carolien van Vliet te zijn. Amper klaar met praten gaat het werk alweer door.

Carolien van Vliet

"Het plan geeft richting"

Cumela-directeur Leo de Boer heeft er alles aan gedaan om van het strategisch plan ‘Cumela 4.0’ een breed gedragen plan te maken. Dat gebeurt door iedereen die ermee te maken krijgt erbij te betrekken. Voorzitter Carolien van Vliet vindt het plan “heel positief” en ziet in het strategisch plan echt een koers voor de komende jaren.

Het zijn de mensen die het verschil maken in onze branche

“Het plan geeft een compleet beeld van de uitdagingen waar wij als sector voor staan en laat zien waar we de komende de jaren onze tijd en energie in willen én moeten steken. Dit plan, verwoord in vijf thema’s, geeft richting. Ik ben ook blij dat de arbeidsmarkt met stip bovenaan staat. Het zijn de mensen die het verschil maken in onze branche.”

In wat er nu ligt, ziet Van Vliet een breed gedragen plan. “De gehele organisatie werkte mee aan het opstellen van de plannen. Ze bouwde op hetgeen er was, maar maakte ook duidelijke keuzes”, stelt ze vast. Zo ontstond er bijvoorbeeld een stoplijst, een lijst met onderwerpen waar Cumela mee stopt. “Ik hou van de stoplijst. Middelen zijn eindig, dus als je de focus op bepaalde onderwerpen wilt vergroten, kun je niet alles blijven doen. Dat houdt het plan reëel”, zegt ze. Achter de schermen werkt De Boer samen met de medewerkers nog aan de definitieve lijst.

Het plan ligt er en de uitvoering kan beginnen. “Alle stappen samen maken onze mooie sector toekomstbestendig”, zegt Van Vliet. Via Cumela.nl en je bedrijvenadviseur houden we je op de hoogte.