

“Dankzij de veelzijdigheid is dit truckmodel al erg populair voor stedelijke inzet. De nieuwe, sterkere motor maakt de FL nu nog aantrekkelijker. Het geeft de chauffeur extra koppel en maakt dat ook opbouwen met bijvoorbeeld grote pompen en kranen op voertuigen van hulpdiensten efficiënt te gebruiken zijn”, zegt Kenneth Ackerberg, productmanager bij Volvo Trucks.
De nieuwe 235 kWh (320 pk) motor biedt ook voordelen voor regionale distributietaken waarvoor meer vermogen nodig is. Met de automatische achtversnellingsbak, die een koppel tot 1200 Nm aan kan, kunnen de rijmodi worden ingesteld op zuinigheid of prestaties, afhankelijk van de voorkeur van de chauffeur.

Met ruime cabines, een uitstekend zicht en de volautomatische transmissie biedt de Volvo FL veel voordelen. De efficiënte verbranding en het uitlaatfiltersysteem met SCR en dieselpartikelfilter dragen bij aan een laag brandstofverbruik, lange onderhoudsintervallen en lage emissies.
De FL heeft een chassis in 4x2- of 4x4-uitvoering met een wielbasis van 3,25 tot 6,80 meter. De 7,7-liter-D8K-motor is verkrijgbaar met vermogens van 184, 206 en 235 kWh (250, 280 en 320 pk (vanaf december dit jaar) voor brutogewichten van twaalf tot negentien ton. Daarnaast is er de 5,1-liter-D5K-motor met vermogens van 154 en 176 kW (210 en 240 pk) voor de klasse van tien tot zestien ton.