
De nieuwe Compact Business Unit heeft volgens Volvo als voordeel dat de groep de volledige focus kan leggen op de transitie met een complete range elektrisch materieel in dit marksegment, met alles wat daarbij komt kijken in het stroommanagement en de bijpassende tools. Daar komt bij dat er meer klantcontacten zijn door de gespecialiseerde medewerkers, die zich volledig kunnen focussen op dit marktsegment. Zoals bekend heeft Volvo CE al in 2019 als eerste de stap gezet door de ontwikkelingen van dieselvarianten te stoppen en zich volledig te richten op de elektrificatie voor dit marktsegment. Nu heeft Volvo CE met de ECR25 Electric-, ECR18 Electric- en EC18 Electric-minigraafmachines en de L20 Electric- en L25 Electric-wielladers al vijf modellen in de markt gezet. Inmiddels is in China ook de EC55 Electric-graafmachine geïntroduceerd. Volvo geeft aan dat het compacte segment nu al vijftig procent van de totale marktomvang bevat, tegenover 35 procent tien jaar geleden, en dat de trend is dat dit segment doorgroeit.

Bij importeur SMT verandert er voorlopig niets. Het bedrijf geeft aan mede door de komst van elektrisch materieel al langer ook een sterke focus te hebben op het compacte segment naast het grotere materieel. SMT blijft als vanouds via zijn netwerken compact en groot leveren en servicen.