Vanaf 4 maart kunnen ondernemers weer een beroep doen op SSEB. Een regeling met € 28 miljoen voor de aanschaf van materieel, € 20 miljoen voor laadinfrastructuur en € 7 miljoen voor retrofit.
Om de regeling aantrekkelijker te maken vonden een aantal aanpassingen plaats. Nodig want een jaar eerder ging de pot met geld niet op.
Wat verandert er?
De subsidie-formule* 2024: 30 procent** van de meerkosten minus het MIA-forfait. Dat forfait rekende de overheid over de aanschafwaarde van de machine. Het resultaat daarvan was dat de subsidie in de praktijk flink lager uitviel.
De subsidie-formule* 2025: 19 procent van de meerkosten en geen MIA-aftrek. Dat pakt per saldo beter uit.
* Dit geldt voor emissieloze bouwwerktuigen en hulpfuncties met elektrisch vermogen vanaf 100 kW of overige emissieloze bouwwerktuigen/hulpfuncties.
** Dit percentage geldt voor mkb-ers, waaronder de meeste bedrijven waarschijnlijk vallen.
Een rekenvoorbeeld
Elektrische machine | Investering | Meerprijs | 2024 (30 procent-MIA) | Mkb 2025 (19 procent) |
Machine 1 | € 70.000 | € 45.000 | € 5.625 | € 8.550 |
Machine 2 | € 220.000 | € 150.000 | € 20.250 | € 28.500 |
Machine 3 | € 325.000 | € 170.000 | € 14.438 | € 32.300 |
Machine 4 | € 675.000 | € 425.000 | € 51.563 | € 80.750 |
De forfaitaire aftrek van MIA vervalt in 2025. Tegelijk komen de zero-emissie-machines nog steeds voor MIA in aanmerking. Vraag dus altijd naast de SSEB ook de MIA vergoeding aan!
Laadinfrastructuur
Nieuw in 2025 is dat ook laadinfrastructuur in aanmerking komt voor SSEB. Hiervoor is het totale budget voor aanschaf verhoogd van 36 miljoen naar 48 miljoen euro (28 miljoen voor aanschaf en 20 miljoen voor laadinfra). Deze laatste 20 miljoen voor laadinfra komt uit het Klimaat- en Transitiefonds. Op laadinfra kun je dus ook subsidie aanvragen. Dit kan via de SSEB of via de Sprila. Maak hiervoor je eigen rekensom!