agXeed, sima

Overzichtelijke Sima 2022

Datum: 10 november 2022
Laatst bijgewerkt: 11 november 2022
Met minder deelnemers en minder grote stands was de Sima dit jaar een mooie overzichtelijke beurs. Toch was te merken dat het voor het eerst in drie jaar was dat er weer een grote internationale tentoonstelling was. Op de stands was voor de bezoekers veel nieuws te vinden dat hier voor het eerst getoond werd.

In het huidige internettijdperk zul je op een beurs niet snel meer verrast worden. Want bijna alles wat hier nieuw is, heeft al een keer op een website gestaan. De beurs is echter voor veel noviteiten de eerste gelegenheid om het allemaal ook met eigen ogen te bekijken en te beoordelen. Kijk je naar de noviteiten dan zie je dat er wel degelijk het nodige gebeurd is sinds de vorige Sima drieënhalf jaar geleden. Wat opvalt zijn de sterke ontwikkelingen richting autonome voertuigen en het begin van echte agrorobots. Publiekstrekkers waren hier natuurlijk de zelfrijder van Krone en Lemken en de Agbot van het Nederlandse Agxeed. Een bedrijf waarin Claas inmiddels een groot aandeel heeft genomen. Op de beurs toonden zij hun twee modellen, een met rupsen en de nieuwste uitvoering met vier wielen. Kenmerkend hieraan is dat er ook gebruik gemaakt wordt van een elektrische aandrijving. Al komt de stroom van een motor.

Een andere route om te komen tot het uitvoeren van werkzaamheden zonder chauffeur in de cabine was te zien bij een aantal trekkerfabrikanten zoals Case en New Holland. Zij werken daarbij vanuit bestaande modellen naar uitvoeringen die geheel autonoom het werk kunnen doen. Het grote verschil is dan dat er wel een cabine is wat transport over de weg een stuk makkelijker maakt. Daarbij blijf je volop profiteren van de mogelijkheden die een tractor biedt. We zijn benieuwd wat over een aantal jaren de grootste ontwikkeling doorgemaakt heeft. Voorlopig zetten we ons geld maar op de autonome tractoren.

Andere opvallende zaken op de beurs zijn de komst van steeds meer werktuigen voor mechanische onkruidbestrijding, meer spuiten met mogelijkheden tot pleksgewijze toepassing en nog meer elektronica, comfort en precisie op de machines.  Voor de chauffeur wordt het allemaal veel comfortabeler, maar straks is hij of zijj wellicht onnodig. In ons fotoverslag een greep uit de zaken die ons opvielen tijdens een snelle rondgang.