Groot Zevert, rvdm, digiVDM, mest

Overgangstermijn rVDM stopt 1 maart

Datum: 9 januari 2023
Laatst bijgewerkt: 2 maart 2023
Door: Hans Verkerk
Een overgangstermijn van twee maanden, een veel langere termijn voor de vooraanmelding en RVO dat leveranciers en afnemers aanspoort om zich te melden in het eCertNL systeem. Een paar van de vele mooie resultaten van onze lobby rond de invoering van het rVDM. Er blijven wensen over, maar daarover houden we continu overleg met de overheid. Hou ons daarom op de hoogte als zaken niet werken.

Op 1 januari 2023 start het digitaal en realtime verantwoorden van mesttransporten met het rVDM. Drie jaar heeft Cumela gelobbyd voor een werkbaar systeem, waarbij mesttransporten altijd door kunnen gaan. Wat hebben we allemaal bereikt?

Eenvoud en gebruiksgemak

De eerste opzet van het rVDM was erg ingewikkeld en allesbehalve gebruiksvriendelijk. Onze inzet was gericht op het volgende: rVDM is een automatiseringstraject, dus moet het voor de ondernemer leiden tot minder werk.
Dankzij onze inzet hebben de leveranciers van mestsoftware voor onze sector zeer sterk kunnen bijdragen aan het gebruiksvriendelijk maken van rVDM, doordat zij een ‘schil’ om het rVDM-systeem van de overheid heen hebben gebouwd. Daarmee kun je als ondernemer makkelijker en efficiënter werken.

Verlengen termijnen vooraanmelding en startmelding

In de eerste voorstellen waren er korte termijnen voor het doen van de vooraanmelding en de startmelding (de laatste mocht in eerste instantie pas op het erf van de leverancier van de mest). Wij hebben ervoor gepleit dat de termijnen langer werden, zodat bedrijven die langer van tevoren plannen ook goed met dit systeem kunnen werken. Aan de andere kant mogen vooraanmelding en startmelding nog gedaan worden tot vlak voor het laden start. Dit geeft een grote flexibiliteit voor het doen van deze meldingen, waarmee je als ondernemer maximale ruimte krijgt om je eigen bedrijfsvoering in te richten rond het rVDM.

Noodprocedure

Niets is vervelender dan verplichte meldingen niet te kunnen doen en dat daardoor het transport stilvalt. Onze inzet en eis was dat het mesttransport altijd moet kunnen doorgaan. rVDM is een digitaal systeem, met allerlei koppelingen met andere systemen van de overheid en heel afhankelijk van goed en snel werkende internetverbindingen. We weten allemaal dat die er ook wel eens uit liggen en bovendien zijn er gebieden in Nederland waar de internetdekking zo laag is dat je daar nooit meldingen kunt doen. Daarom is er de mogelijkheid gekomen om te kunnen werken met offline app’s, waarin al rVDM-nummers op voorraad liggen. Mocht zelfs de app niet functioneren, dan kan er zelfs nog teruggevallen worden op een papieren VDM. De gegevens moeten dan wel binnen 7 dagen nagemeld worden in rVDM.

Accounts leverancier en afnemer mest

Alle bedrijfsmatige leveranciers en afnemers van mest moeten een account aanmaken in eCertNL (de motor achter het rVDM-systeem van de overheid). Het is zeer waarschijnlijk dat veel leveranciers en afnemers van mest dat niet vooraf doen Het gaat om zo’n 60.000 accounts. Als leverancier of afnemer nog geen account hebben, zal het rVDM-systeem niet blokkeren, maar wordt na het doen van de startmelding door RVO een vriendelijke brief naar de leverancier of afnemer gezonden met instructies hoe het account aangemaakt kan worden.

Overgangstermijn

Het invoeren van een dergelijk complex systeem kan niet van de ene op de andere dag. Ook de leveranciers van de mestsoftware van de sector hebben tijd nodig om hun nieuwe software uit te rollen, bij de klanten in te richten en instructie te geven. We hebben hier fors moeten onderhandelen, maar zijn uitgekomen op een overgangstermijn van 2 maanden. We roepen je op om niet tot het eind vna de twee maanden te wachten, maar snel te starten, zodat je deze termijn ook nog kunt gebruiken om leerervaringen op te doen.

Handhaving

Vanaf het moment van invoeren op 1 januari 2023 zullen overheid en bedrijfsleven de invoering zeer nauwgezet monitoren. Zodra wij zaken constateren die niet goed gaan, zullen we met elkaar in gesprek gaan over de oplossing daarvan. Er is capaciteit beschikbaar om in die gevallen snel problemen op te lossen of maatwerk te bieden.

Mochten er zaken fout gaan, dan hebben we afgesproken dat er niet meteen boetes worden opgelegd, maar dat de overheid doet aan zogenaamde ondersteunende handhaving. Die is niet gericht op het opleggen van waarschuwingen en boetes, maar op het leren om het goed te doen. Deze werkwijze zal gedurende een heel aantal maanden gehanteerd worden.

Meld problemen

Mocht je bij de invoering van het rVDM op problemen stuiten. Mail die dan naar [email protected]. Wij kunnen dan verder voor je lobbyen en samen met leveranciers van mestsoftware en overheid zoeken naar oplossingen.