

De MAN eTruck scoorde slechts 1 dB(A) meer dan een personenauto met verbrandingsmotor bij het passeren met een snelheid van 20 km/u. De Mobilitätsstudie geräuscharme Logistik van het Fraunhofer-Institut heeft als doel om normen te ontwikkelen voor het meten van geluidsemissies tijdens leveringen. MAN nam deel aan de praktijkmetingen met een voorserie-exemplaar van de nieuwe MAN eTruck, die in 2024 voor het eerst aan klanten wordt geleverd.
Om de geluidsontwikkeling van de MAN eTruck nog beter te kunnen classificeren, trekt Michael Wirtz, projectmanager van de metingen bij Peutz Consult GmbH, een vergelijking met conventioneel aangedreven personenauto’s. “Met een geluidsvermogen van ongeveer 49 dB(A) bij 20 km/u is de eTruck slechts 1 dB(A) ‘luider’ dan de personenauto met 48 dB(A)”, vertelt hij. Het belang van deze inspanningen blijkt uit de geluids- en lawaaibestrijdingseisen in veel goedkeuringsprocedures. Nederland heeft bijvoorbeeld de PIEK-norm voor geluidsisolatie ontwikkeld. Om een certificering te verkrijgen - bijvoorbeeld voor nachtleveringen - worden vrachtwagens en ander transportmaterieel akoestisch getest. Ze mogen de voorgeschreven decibellimieten op een afstand van 7,50 meter niet overschrijden.

“Met het creëren van een handboek over geluidsemissies van vrachtwagens met alternatieve aandrijfsystemen tijdens leveringen in stedelijke gebieden willen we het werk voor gemeenten en vergunningverlenende instanties gemakkelijker maken”, zegt Wirtz. “We hebben gemerkt dat ze gegevens en meetwaarden missen wanneer ze bijvoorbeeld moeten beslissen over nachtelijke leveringen in stedelijke gebieden”, zegt hij. Het Fraunhofer-onderzoek naar geluidsarme logistiek moet daar verandering in brengen.
De studie wordt naar verwachting begin 2024 gepubliceerd. De gegevens ervoor werden onder andere verzameld tijdens een reeks metingen op de MAN-testbaan in München. Experts stuurden de MAN eTruck en een conventionele MAN TGX 18.510 met dieselmotor uit dezelfde gewichtsklasse de baan op en maten hun geluidsniveaus. Dit waren trekker-opleggercombinaties met een totaalgewicht van 40 ton. Medewerkers van het erkende meetcentrum Peutz Consult GmbH voerden de metingen namens het Fraunhofer-Institut uit.