Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

MAN eTrucks half zo luidruchtig

MAN Truck & Bus nam met een voorserie-exemplaar van een elektrische eTruck deel aan de Mobilitätsstudie geräuscharme Logistik van het Fraunhofer-Institut für Materialfluss und Logistik. Het resultaat: elektrische trucks worden - vooral bij lage snelheden - ervaren als maar half zo luidruchtig als vergelijkbare dieseltrucks.

8 september 2023 2 min leestijd
MAN geluidsmeting elektrische truck
MAN geluidsmeting elektrische truck

De MAN eTruck scoorde slechts 1 dB(A) meer dan een personenauto met verbrandingsmotor bij het passeren met een snelheid van 20 km/u. De Mobilitätsstudie geräuscharme Logistik van het Fraunhofer-Institut heeft als doel om normen te ontwikkelen voor het meten van geluidsemissies tijdens leveringen. MAN nam deel aan de praktijkmetingen met een voorserie-exemplaar van de nieuwe MAN eTruck, die in 2024 voor het eerst aan klanten wordt geleverd.

Om de geluidsontwikkeling van de MAN eTruck nog beter te kunnen classificeren, trekt Michael Wirtz, projectmanager van de metingen bij Peutz Consult GmbH, een vergelijking met conventioneel aangedreven personenauto’s. “Met een geluidsvermogen van ongeveer 49 dB(A) bij 20 km/u is de eTruck slechts 1 dB(A) ‘luider’ dan de personenauto met 48 dB(A)”, vertelt hij. Het belang van deze inspanningen blijkt uit de geluids- en lawaaibestrijdingseisen in veel goedkeuringsprocedures. Nederland heeft bijvoorbeeld de PIEK-norm voor geluidsisolatie ontwikkeld. Om een certificering te verkrijgen - bijvoorbeeld voor nachtleveringen - worden vrachtwagens en ander transportmaterieel akoestisch getest. Ze mogen de voorgeschreven decibellimieten op een afstand van 7,50 meter niet overschrijden.

MAN geluidsmeting elektrische truck

“Met het creëren van een handboek over geluidsemissies van vrachtwagens met alternatieve aandrijfsystemen tijdens leveringen in stedelijke gebieden willen we het werk voor gemeenten en vergunningverlenende instanties gemakkelijker maken”, zegt Wirtz. “We hebben gemerkt dat ze gegevens en meetwaarden missen wanneer ze bijvoorbeeld moeten beslissen over nachtelijke leveringen in stedelijke gebieden”, zegt hij. Het Fraunhofer-onderzoek naar geluidsarme logistiek moet daar verandering in brengen.

De studie wordt naar verwachting begin 2024 gepubliceerd. De gegevens ervoor werden onder andere verzameld tijdens een reeks metingen op de MAN-testbaan in München. Experts stuurden de MAN eTruck en een conventionele MAN TGX 18.510 met dieselmotor uit dezelfde gewichtsklasse de baan op en maten hun geluidsniveaus. Dit waren trekker-opleggercombinaties met een totaalgewicht van 40 ton. Medewerkers van het erkende meetcentrum Peutz Consult GmbH voerden de metingen namens het Fraunhofer-Institut uit.

Tags
Techniek & Vakinformatie
MAN
truck
Grondig
geen foto
Gert Vreemann
Redacteur