

Van december tot en met maart onderwierp MAN de nieuwe elektrische eTruck aan een uitgebreid winters testprogramma in Noord-Zweden. Daar bewees de eTruck - die een actieradius heeft van 600 tot 800 kilometer - dat hij ook probleemloos functioneert in extreem koude omstandigheden, met ijs, sneeuw en temperaturen tot veertig graden onder nul. MAN stoomt de nieuwe eTruck klaar voor serieproductie met uitgebreide weg-, belasting- en veiligheidstests. De rijfuncties, de actieradius, het klimaatsysteem en het laadgedrag stonden centraal tijdens de duizenden elektrische testkilometers onder arctische omstandigheden.

Ongeveer dertig test-engineers trotseerden ongeveer vier maanden lang de poolwinter met vrieskou, sneeuwstormen en slechts enkele uren daglicht om de nieuwe MAN eTruck verder klaar te stomen. Daarbij testten ze onder meer het algemene energiemanagement, de koeling en het thermisch beheer van de accupakketten, de interactie en controle van de aandrijflijncomponenten en het laadgedrag onder extreme winteromstandigheden. Dit gebeurde met behulp van vier prototypen met verschillende accu-, elektromotor-, transmissie-, as- en cabineconfiguraties.
De wintertest vormt het begin van een reeks voertuig- en componententests waarin de nieuwe MAN eTruck zich tot aan de marktintroductie moet bewijzen. De accu’s moeten hun bestendigheid tegen open vuur, onderdompeling in water en een vrije val op de grond laten zien. Daarbij moeten de afzonderlijke onderdelen plus het gehele voertuig veeleisende crashtests doorstaan. Geluidsmetingen en onderzoeken naar elektromagnetische compatibiliteit zijn slechts enkele van de vele zaken die de truck de komende tijd klaar moeten maken voor serieproductie.
Bovendien zal de nieuwe eTruck vele honderdduizenden kilometers afleggen op de Europese wegen. Naast wintertests omvat dit uitgebreide testprogramma ook zogeheten warm-landtests in het zuiden van Spanje, bij buitentemperaturen van ver boven de veertig graden Celsius en sterk zonlicht. In die specifieke omstandigheden worden de componenten extreem opgewarmd en worden er zeer specifieke eisen gesteld aan de temperatuurregeling van de accu’s, het laadmanagementsysteem en aan de componenten van de aandrijflijn.