
De zonnepanelen leveren rechtstreeks elektriciteit aan de accu. Een praktijkproef met transportbedrijf Samat International leerde dat trucks met zonnepanelen gemiddeld 6,9 procent minder diesel verbruiken. Dat komt volgens de onderzoekers neer op 1478 liter brandstof per truck per jaar, goed voor een kostenbesparing van circa € 1950,-, een terugverdientijd van minder dan een jaar en een CO₂-reductie van bijna vier ton.
De zonnepanelensets van Green Energy zijn speciaal ontwikkeld voor bedrijfsvoertuigen als trucks, bestelauto’s, trailers en bussen. Ze maken gebruik van CIGS-technologie, wat staat voor Copper- Indium-Gallium -Selenium. Anders dan de stijve panelen op gebouwen zijn deze zonnepanelen flinterdun, flexibel en licht van gewicht. Daardoor zijn ze te monteren op gebogen oppervlakken, zoals cabinedaken en spoilers. Een ander voordeel is dat CIGS-zonnepanelen nagenoeg ongevoelig zijn voor trillingen en ook bij bewolkt weer stroom leveren. Imbema levert de Green Energy-zonnepanelensets met laadcontroller, bekabeling, lijm en montage-instructies. De sets zijn volgens de leverancier binnen vier uur plug-and-play te installeren op vrijwel elk voertuig.

Het assortiment begint met een 110Wp-model, ontworpen voor het dak van een truck. Deze set zorgt ervoor dat de startaccu wordt bijgeladen en ondersteunt hiermee de elektrische systemen. Voor trekkers die vaak van trailer wisselen, is er een 165Wp-uitvoering beschikbaar. Bestelwagens vragen om zwaardere sets van 160Wp tot 240Wp, afhankelijk van het verbruik. Voor bakwagens en trailers zijn er sets tot 960Wp beschikbaar. Daarmee kunnen bijvoorbeeld standairco’s, koelboxen en elektrische pompwagens onafhankelijk van de motor worden gebruikt of opgeladen. Voertuigen die regelmatig stilstaan of waarin chauffeurs overnachten, profiteren het meest. Dankzij de constante bijlading is stationair draaien voor de stroomvoorziening niet meer nodig.