tankpistool, tanken, vulpistool, Van Kats 2020

Hoe kom je aan de werkelijke dieselprijs?

Datum: 14 maart 2022
Laatst bijgewerkt: 1 november 2022
Door: André de Swart
De dieselprijzen rijzen de pan uit als gevolg van de inval in Oekraïne. In onze sector maken veel bedrijven gebruik van een brandstoftoeslag. We merken alleen dat veel ondernemers op het verkeerde been worden gezet door de adviesprijs en de werkelijke prijs. We leggen daarom graag uit hoe dat zit!

Onze cumelaondernemers belasten graag de werkelijk gestegen kosten door aan hun klanten. Wat inhoudt dat ze het liefst alleen de kosten doorberekenen die zij zelf extra moeten betalen en niets extra, omdat de stijging van de kosten al ongekend is. Om dat te kunnen doen is het belangrijk dat je zelf goed weet hoe de werkelijke dieselprijzen zich ontwikkeld hebben.

LTO Ledenvoordeel, Evofenedex
Werkelijke kosten

Hoe kom je dan aan de werkelijke kosten? Wij zijn op internet op zoek gegaan naar een betrouwbare bron en kwamen uit bij de dagprijzen van LTO Ledenvoordeel. Hier hanteren ze het principe vóór 12:00 uur besteld; binnen één werkdag geleverd tegen de prijs die je ziet staan ten tijde van de bestelling (afname 2.200 – 4.000 liter). Om na te gaan of deze prijs inderdaad aansluit bij de prijzen in onze sector zijn we daarop met ondernemers gaan praten en de conclusie was: deze prijsstelling sluit zeer goed aan bij de werkelijk dieselprijzen die de cumelasector betaalt. 

Deze prijsstelling sluit zeer goed aan bij de werkelijk dieselprijzen die  de cumelasector betaalt

Adviesprijzen

Het zicht op de brandstofkosten wordt soms enorm vertekend door adviesprijzen die afwijken van de werkelijk betaalde dieselprijzen. Het helpt niet dat het verschil tussen de adviesprijs en werkelijke kosten sterk is afgenomen in de afgelopen maand. Hierdoor kunnen ondernemers op het verkeerde been gezet worden als ze de extra kosten willen doorbelasten.

Een voorbeeld van adviesprijzen is het evofenedex-overzicht. De dieselprijzen die hier vermeld staan zijn adviesprijzen. Het zijn dus niet de prijzen die in rekening worden gebracht aan de ondernemer.

Een rekenvoorbeeld

Om bovenstaande te verduidelijken laten we dit verschil graag zien aan de hand van het volgende voorbeeld:

  • De betaalde brandstofprijs bij ondernemer A was op 1 januari € 1,22.
  • De adviesprijs bedroeg op 1 januari € 1,44.
  • Begin maart bedroeg de actuele betaalde dieselprijs € 1,70. Dan bedraagt de brandstoftoeslag dus 48 cent per liter op basis van de werkelijke kosten.
  • Zou je gerekend hebben met de adviesprijs dan was het prijsverschil maar 26 cent.

Als er uitgegaan wordt van de adviesprijs als basis (in plaats van de werkelijke prijs) dan kost elke liter diesel jou als ondernemer 22 cent en dat gaat ten laste van je eigen resultaat. Door altijd met de werkelijke prijs te werken voorkom je dit soort missers!

Wil je meer inzicht in de dieselprijs dan raden we je de volgende websites aan:

Een andere optie is zelf een overzicht maken van de eigen betaalde dieselprijzen in je bedrijf. 

Hoe bepaal je het het beginniveau van de dieselprijs? Daarvoor maak je gebruik van de kostprijsberekeningen die je rond januari maakte. Die kostenindexatie is bepalend voor het nieuwe seizoen. Vervolgens kun je van de huidige actuele brandstofprijs je eigen beginniveau afhalen om de werkelijk kostenstijging per liter in beeld te krijgen.

Zorgen over onderschatting

Wij, adviseurs en beleidsmedewerkers, krijgen steeds beter in beeld hoe ondernemers omgaan met de hogere brandstofprijzen en dat maakt dat de zorgen bij Cumela toenemen. Wij zien bijvoorbeeld dat veel ondernemers het lastig vinden om de extra kosten (brandstoftoeslag) door te belasten. Dit komt enerzijds omdat er een forse indexering van de kosten was in 2021, anderzijds omdat er slecht zicht is op de werkelijk betaalde dieselprijzen (zie bovenstaande) en klanten flink tegensputteren (aannemers en agrariërs). Ook spreek ik nog steeds ondernemers die de situatie niet goed in de gaten hebben (“is het echt zo erg dan”). Die laatste groep raad ik met klem aan ervoor te zorgen dat je inzicht krijgt in de cijfers. 

Om te benadrukken waar het om gaat: in een gemiddeld cumelabedrijf dat 300.000 liter op jaarbasis gebruikt zijn extra kosten van 50 cent per liter een extra kostenpost van € 150.000 op jaarbasis. Dit kun je alleen opvangen in je resultaat als je de beschikking hebt over goede marges. Of jij bij die bedrijven hoort kun je alleen zelf beoordelen.  

Meer weten?

Neem gerust contact op met mij, André de Swart, of mijn collega's Ad Karelse of Dieuwer Heins wanneer je op zoek bent naar meer informatie. Ook helpen we je graag bij het maken van je kostprijsberekening. Wil je liever even van gedachten wisselen dan mag je altijd een beroep doen op onze Ondernemerslijn via 033 247 49 99 of mail naar [email protected] 

Cumela Advies

André de Swart

Adviseur bedrijfskundige zaken
Cumela Advies

Ad Karelse

Adviseur bedrijfskundige zaken
Cumela Advies

Dieuwer Heins

Adviseur bedrijfskundige zaken