
Groen, grond en infra (GGI) is een prachtige sector, maar bij veel jongeren is het totaal onbekend wat het werk in de sector inhoudt. Om daar verandering in te brengen, is er de campagne ‘Ontdek het geheim van kennis en kracht’. Deze campagne heeft als doel leerlingen op vmbo, havo en vwo enthousiast te maken voor de opleidingen in groen, grond en infra. Tijdens het vak loopbaanoriëntatie en -begeleiding komen leerlingen op het voorgezet onderwijs dit schooljaar in aanraking met de sector. Met informatieve folders en een interactief lesprogramma worden leerlingen enthousiast gemaakt voor het mooie werk dat de bedrijven in groen, grond en infra doen.
De campagne vergroot de bekendheid van de sector bij leerlingen en laat zien welke kansen en mogelijkheden de sector biedt. De nadruk ligt op de grote diversiteit aan werkzaamheden en het maatschappelijk belang hiervan. Dit komt tot uiting in teksten als: “Wil jij zorgen voor gezond eten, mooie sportparken aanleggen of helpen bij de verbreding van snelwegen? Kies dan voor een opleiding in groen, grond en infra.”
Geen theoretisch verhaal
Als leerlingen alleen op school te horen krijgen over de sector groen, grond en infra blijft het een theoretisch verhaal. Het wordt pas concreet als je op een bedrijf of project in aanraking komt met de praktijk. Als bedrijf speel je hierin een belangrijke en onmisbare rol. Nodig als bedrijf regionale scholen uit om leerlingen kennis te laten maken met het werk binnen de sector. Als een klas of school op bezoek komt, wil je natuurlijk een goed verhaal kunnen vertellen. Speciaal voor alle bedrijven in groen, grond en infra in Nederland is er een bedrijfspresentatie ontwikkeld met leuke feitjes en opdrachten om de leerlingen te inspireren. Benieuwd naar de bedrijfspresentatie en opdrachten? Ga dan snel naar de website kennisenkracht.nl/bedrijven.
Om nu en in de toekomst de personeelsbezetting op peil te houden, is een uitdaging voor alle bedrijven in groen, grond en infra. Als ondernemer en werkgever speel je een sleutelrol om deze uitdaging aan te gaan. Voor het krijgen en behouden van voldoende medewerkers ben je als werkgever immers zelf verantwoordelijk. Je staat er niet alleen voor, want vanuit Cumela ondersteunen we je daarbij. De campagne ‘Ontdek het geheim van kennis en kracht’ is hiervan een mooi voorbeeld. Deze campagne is een initiatief van de sociale partners in groen, grond en infrastructuur en wordt gefinancierd door het fonds Colland Arbeidsmarkt.