Zowel de sector als een aantal leveranciers van mestsoftware voor vervoerders hebben zeer nadrukkelijk hun zorgen over de implementatie bij de overheid neergelegd. Uit de eigen gegevens van de NVWA blijkt dat pas één derde van de vervoerders helemaal over is naar het rVDM, nog één zesde beide systemen naast elkaar gebruikt en de helft van de vervoerders dus niet de mogelijkheid heeft gebruikt om in de overgangstermijn (van 1 januari tot 1 maart 2023) te starten met het rVDM. Dit was voor Cumela reden om te vragen om meer ruimte voor de overgangsperiode.
De overheid heeft echter besloten de definitieve invoering van het rVDM toch door te zetten per 1 maart 2023. Men hanteert hiervoor de volgende argumenten:
- Welke datum het ook wordt, ook dan zullen er bedrijven niet voorbereid zijn.
- Het rVDM-systeem loopt in het algemeen en voor verreweg het grootste deel van de meststroom foutloos.
- Verder uitstel van de definitieve invoering is politiek niet haalbaar in verband met de discussie over de derogatie.
Wij vinden het jammer dat er niet meer ruimte komt. Het zal voor een heel aantal bedrijven een flinke dobber worden om nu te starten met rVDM.
LNV heeft laten weten dat het portaal waar de gegevens van de papieren VDM’s tot nu toe werden ingeschoten dicht gaat voor vrachten die vanaf 1 maart 2023 worden gereden.