limburg

Geen geschikt alternatief voor landbouwverkeer N280

Datum: 15 juni 2022
Laatst bijgewerkt: 15 juni 2022
Door: Irma Gottenbos
In voorbereiding op een nieuwe N280 in Limburg kunnen betrokkenen al jarenlang hun zegje doen tijdens diverse stakeholdersbijeenkomsten. De Limburgse Land- en Tuinbouwbond LLTB en Cumela Limburg hebben in het begin van het proces samen een zienswijze ingediend. Op 7 juni 2022 volgde een locatie gesprek met gedeputeerde dhr. Van Gaans-Gijbels, met Provincie Limburg en Gemeente Leudal.

Voorafgaand aan dit locatiegesprek hebben zowel LLTB-voorzitter Giel van Herten als Cumela Limburg-vertegenwoordiger Jeanne Hesen van Loonbedrijf Maas in Kessel op 20 mei jl. ingesproken bij Statencommissie Mobiliteit in Maastricht bij het agendapunt PIP en MER N280. Daarop hebben Provincie Limburg en Gemeente Leudal LLTB en Cumela uitgenodigd voor een locatiegesprek om te laten zien dat het geen goed alternatief is om het doorgaande landbouwverkeer over de oude N280 te laten rijden. LLTB en Cumela blijven het erover eens dat het alternatief hiervoor, een veldweg, geen gelukkig voorstel is. In dit artikel vertellen we meer over het proces.

Zijwegen afsluiten

Bij de aanleg van een nieuwe weg zijn veiligheid en bereikbaarheid heel belangrijk. Landbouwverkeer kan nu nog gebruikmaken van de N280, maar kan dat straks niet meer. Bovendien worden minstens tien zijwegen vanwege de verkeersveiligheid afgesloten van de N280. Landbouwverkeer en ander verkeer moeten hierdoor mogelijk kilometers omrijden. Om hieraan tegemoet te komen, zouden enkele oversteken worden verbeterd en de noordzijde van de oude N280 beschikbaar blijven voor landbouwverkeer. Vanwege de verkeersveiligheid en als belangenbehartigers zijn LLTB en Cumela hier uiteindelijk mee akkoord gegaan.

Veldweg geen goed alternatief

Inmiddels is dat akkoord van de baan. Zonder veel communicatie is op verzoek van Gemeente Leudal en Provincie Limburg eenzijdig een alternatief in het plan getekend, maar door corona en de stikstofuitspraak is dit plan lang blijven liggen. Het alternatief voor de noordzijde van de oude N280 is een veldweg waar o.a. landbouwverkeer overheen kan rijden. LLTB en Cumela zien nogal wat kanttekeningen voor deze veldweg. Momenteel is deze weg te smal voor het passeren van landbouwverkeer met werktuigen. Voor de verbreding van de veldweg is grond nodig dat nog in het bezit is van agrariërs. Ook is niet duidelijk hoe je aan het einde van de veldweg op de N280 kunt komen. Verder belemmeren bomen en de muren van het kerkhof het zicht bij het oversteken, terwijl er veel auto’s van Baexem naar Horn rijden. Wat zullen de bewoners van Baexem ervan vinden dat landbouwverkeer gebruik blijft maken van de oude N280? Ook is nog onduidelijk of de veldweg wordt verhard of halfverhard en wie de weg gaat onderhouden. Als Cumela Limburg en LLTB vragen wij ons af waar het akkoord op onze wensen is gebleven en daarom zijn wij niet blij met de veldweg als alternatief.