Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Flip Oude Weernink, ElaadNL: "Materieel eerst testen, dan inzetten"

"Materieel eerst testen en dan pas inzetten!" Die oproep doet Flip Oude Weernink, marktontwikkelaar van ElaadNL, op het jaarcongres Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB). Dat testen kunnen dealers en ondernemers kosteloos laten doen bij ElaadNl. Hun helpt het weer een nog betere prognose samen te stellen voor 2024. "En vul de enquête in! Zo weten we hoeveel stroom de verschillende projecten nodig hebben."
8 september 2025 3 min leestijd
Opladen Doosan elektrische graafmachine

Hoeveel stroom heb je nodig?

ElaadNL heeft jullie hulp nodig om inzicht te krijgen in de laadbehoefte en netaansluitingen bij projecten. Vul daarom de enquête in. Zo krijgen netbeheerders beter in beeld hoeveel vraagt er komt. Nu en in de toekomst. En dat helpt problemen voorkomen. 

Wat vraagt de markt?

"We weten nog niet hoeveel stroom de bouw straks nodig heeft, omdat een integrale opgave ontbreekt", zegt Oude Weernink. Hij nam de ondernemers mee in het energievraagstuk. De specialiteit van ElaadNL. Een initiatief van netbeheerders om in te spelen op de elektrificatie van personenvervoer, transport en bouw. Ze onderzoeken welke laadinfrastructuur nodig is en hoe ze die kunnen inpassen in het stroomnet. 

Minimaal 15.000 stuks en maximaal iets meer dan 35.000 stuks elektrisch bouwmaterieel

In 2024 komen ze met een update van de prognose van het aantal batterij-elektrische materieel. Nodig om een inschatting te maken van de stroombehoefte. Een tijdelijke prognose laat zien dat ze in 2035 rekening houden met minimaal 15.000 stuks en maximaal iets meer dan 35.000 stuks elektrisch bouwmaterieel. Daarin maken ze een onderverdeling van 42 procent voor woningbouw, 32 procent materieel voor utiliteitsbouw en 26 procent infrastructuur, de grond-, weg- en waterbouw. 

Om de prognose beter kloppend te maken hebben ze de hulp van ondernemers nodig. "Laat materieel daarom gratis bij ons testen. Op die manier krijgen wij de kans om laadproblemen te onderzoeken en op te lossen. Kunnen we onderzoeken welk effect het laden van materieel heeft op de bouwaansluiting en krijgen we de kans om slim laden te testen. Dat laatste houdt ook in vraag- en aanbod op elkaar afstemmen", legt Oude Weernink uit. Ze komen vooral op deze manier ook te weten hoeveel stroom een bepaalde machine nodig heeft. Allemaal nieuwe informatie die nog ontbreekt. 

Help opdrachtgever

Om de opdrachtgever te helpen komt hij vast met drie acties: 

  1.  "Laat ze de energievoorziening zo vroeg mogelijk plannen. Denk aan een jaar tot drie jaar van te voren!"
  2. "Maak de transitie onderdeel van een gebiedsopgave, waardoor de tijdelijke aansluiting bijvoorbeeld een permanent doel krijgt."
  3. "Ga nog voor de gunning van een project in gesprek met een netbeheerder."

Deze drie acties helpen de hindernissen te nemen. Helaas is het nodig omdat een bouwplaats hele andere eisen stelt dan een laadpunt van een auto. "Dat komt door het tijdelijke karakter van een bouwaansluiting en de daarmee samengaande hoge kosten. Ook gaat het om een complexe vraag die niet altijd te kopiëren is en het gaat om nieuwe klanten. We kennen elkaar nog niet."

Wat kan de opdrachtnemer doen?

  1. Bereken de vraag naar vermogen vroeg en nauwkeurig. Maak profielen, zodat de netbeheerder weet wanneer er hoeveel vermogen nodig is. Denk bijvoorbeeld aan die dag, in dat tijdsvak zoveel stroom. 
  2. Ga al vroeg in gesprek met de netbeheerder. Eventueel samen met de opdrachtgever.
  3. Werk met slim laden, want dat is ook te gebruiken op de bouwplaats. Denk bijvoorbeeld aan het kijken naar aansluitingen bij 'de buren' en beschikbare capaciteit.  

Visie van Volvo op elektrisch werken

Tags
ElaadNl
netbeheerder
elektrificatie
materieel
2023
schoon en emissieloos bouwen
Grondig
Portretfoto Herma van der Pol
Herma van den Pol
Communicatieadviseur / redacteur