"Het eerste kenteken is eindelijk een feit", zegt een opgelaten Dijkema, nadat Van Nieuwenhuizen symbolisch het kenteken overhandigde aan Van der Spek. Die bevestigde vervolgens het kenteken op de trekker en daarna op de kraan. "Ik ben erg blij dat we na jaren van overleg nu samen met de sector deze mijlpaal bereikt hebben", aldus Van Nieuwenhuizen bij de overhandiging. Dinsdag 1 december hoor je vanaf 20:30 in Cumela Live wat ze verder gezegd heeft.
Registreren van start
De overhandiging bij Van der Spek is meteen het startschot van de campagne rondom registratie en kentekening van (land)bouwvoertuigen. Toch moeten eigenaren van trekkers en andere (land)bouwvoertuigen nog wel even wachten voor ze er daadwerkelijk mee aan de slag kunnen. Pas vanaf 1 januari wordt het mogelijk de machines te registreren en vervolgens een kenteken aan te vragen. Daarvoor hoeven de machines niet gekeurd te worden.
"Het is aan te raden om in 2021 te registreren, want vanaf 1 januari 2022 kunnen machines alleen nog geregistreerd worden na een keuring", zegt Dijkema. "Dat brengt altijd meer kosten met zich mee dan wanneer er niet gekeurd hoeft te worden." Vanaf 1 januari 2025 moeten alle geregistreerde landbouwvoertuigen in ons land, ongeacht hoe snel ze kunnen rijden, een kentekenplaat hebben.
APK-plicht en maximumsnelheid omhoog
(Land)bouwtrekkers op wielen die harder dan 40 kilometer per uur kunnen rijden moeten ook APK-gekeurd worden. Die APK-plicht start op 1 mei 2021. De registratie- en kentekenplaatplicht wordt gecombineerd met het verhogen van de maximumsnelheid voor (land)bouwvoertuigen. Die maximumsnelheid gaat alleen omhoog naar 40 kilometer per uur als de constructiesnelheid van het voertuig dat toelaat. Is de constructiesnelheid meer dan 40 kilometer per uur dan geldt er een APK-plicht.
Veiligheid op de weg vergroten
Van Nieuwenhuizen rekent erop dat wanneer de (land)bouwvoertuigen harder mogen rijden de veiligheid op de weg verbeterd wordt. "De snelheidsverhoging voor landbouwvoertuigen scheelt onder meer gevaarlijke inhaalmanoeuvres. Dat is echt goed nieuws voor de verkeersveiligheid. Door de registratie en het kenteken is bij diefstal of een verkeersongeluk bovendien makkelijk te achterhalen wie de rechtmatige eigenaar is van het voertuig."
Voor Dijkema begint het werk nu pas. "Zestien jaar nadat we voor het eerst een voorstel naar de Kamer stuurden hangt nu het eerste kenteken op de trekker. De snelheid kan daardoor omhoog en dat betekent dat wegen die eerst voor onze leden gesloten waren nu open kunnen gaan. Daar heeft uiteindelijk iedereen voordeel van, maar om dat te bereiken zullen nog wel veel stappen gezet moeten worden."