Efficiënt visitekaartje
Dit is de eerste Scania van dit type die is uitgerust met een luchtgeveerde tientons vooras. Een must met de HMF-kraan voorop in combinatie met de zware V8. Met de luchtgeveerde combinatie kan de chauffeur het voertuig wat hoger zetten op slechte ondergrond en stabiel op de blokken laten zakken bij het optrekken van de bak.
Belangrijke nieuwe schakel
Voor Pum is deze combinatie een belangrijke nieuwe schakel in zijn bedrijf. “We hebben bewust gekozen voor een 8x4 met 22-tonmeter-HMF-kraan en een 26-tons Hyva-haakarm”, zegt hij. Pum neemt naast de verhuur ook totale projecten aan in de bouw en de sloop. Hier ziet hij meerwaarde voor de Scania.
En een grondverzetmachine en een bak plaatsen
“Je zit met de aan- en afvoer van materiaal. Met deze aanwinst kunnen we dat nu zelf doen en de logistiek beter combineren. We hoeven niet meer te wachten, maar kunnen het zelf plannen. Met name bij het afvoeren van sloopmateriaal speelt dat”, aldus Pum. Hij wijst erop dat je met de vrachtwagen een grondverzetmachine kunt meenemen en dan meteen een bak kunt plaatsen. “Dat is in een rit superefficiënt."
Ook de bak laten staan kan
Naast totale projecten verhuurt het bedrijf ook kleine grondverzetmachines aan onder meer hoveniers. “We kunnen nu de machine brengen en gelijk grondstoffen af- en aanvoeren. Ook de bak laten staan behoort tot de mogelijkheden. Deze kunnen we dan later zelf weer wisselen.”
Vaste chauffeur
Bij de aanschaf had Pum nog geen vaste chauffeur. Hij verwachtte dat de Scania-V8 met de comfortabele verlengde R-dagcabine in XT-uitvoering extra aantrekkelijk zou zijn voor nieuwe chauffeurs. Van de eigen medewerkers meldde zich direct Wouter Hoek. Hij is inmiddels de vaste chauffeur en fungeert daarbij voor Pum als aanspreekpunt en meedenkend voorman op projecten.
Handige pk's
De 520 pk’s komen van pas omdat Pum de vrachtwagen ook wil gaan inzetten voor diepladertransport. Ten opzichte van trekkercombinaties ziet hij voordelen in transportcapaciteit en omvang van de combinatie. “Zeker als je in stedelijke gebieden werkt. We werken ook dikwijls in Amsterdam.”
Behalve de SCR-only-V8-motor koos hij ook voor een retarder, ACC en Clutch on Demand. De Scania heeft verder een gestuurde en hefbare naloopas. “Ik wilde vooral die stevige stalen bumper en de extra bodemvrijheid”, vertelt Pum. Hij vindt het ook een mooie machine. “Een échte Scania hoort een V8 te zijn”, zegt hij onomwonden. Dat hij in de roos heeft geschoten, blijkt uit de kilometerstand. In de eerste maand zette de Scania al ruim 3500 kilometer op de teller. Dat smaakt naar meer.