Met Yanmar is er alweer een fabrikant die een zuigermotor op waterstof ontwikkelt, in dit geval primair gericht op een project voor de scheepvaart. Dergelijke motoren zullen in de toekomst wellicht ook een plek in zware landbouw- en grondverzetmachines krijgen. De vermogens zijn niet vrijgegeven. Wel werd bekend gemaakt dat Yanmar parallel hieraan ook een hybride versie ontwikkelt waarbij de motor op waterstof loopt en die is gekoppeld aan een hybride elektrische-unit met een batterijpakket. Verder kondigt de fabrikant aan ook een bi-fuel-motor te ontwikkelen die draait op een combinatie van een deel biodiesel en waterstof. Yanmar wil dit jaar testen uitvoeren met de zescilinder-waterstofmotor met als doel de ontwikkeling in 2026 af te ronden. De fabrikant wil in 2030 dergelijke waterstofoplossingen aanbieden voor de scheepvaart.
Yanmar maakt grote stappen
Yanmar is echter veel breder bezig. In Europa heeft het merk de batterijspecialist ELEO in Helmond overgenomen. Begin dit jaar is daar een nieuwe fabriek geopend. Verder heeft Yanmar op de afgelopen ConExpo-beurs batterijen met een hoge energiedichtheid geïntroduceerd. Deze batterijen zullen voor fabrikanten beschikbaar zijn met capaciteiten van 10 tot 1000 kWh.
Al in 2021 toonde Yanmar een eigen 300 kW-brandstofceloplossing. Inmiddels zijn de eerste units hiervan geleverd voor de scheepvaart. De fabrikant geeft aan ook zijn brandstofceloplossingen door te ontwikkelen.
Uitbreiding garanties
Voor de huidige diesels heeft Yanmar de garantie op EN 15940-gecertificeerde brandstoffen (GTL, BTL en HVO) uitgebreid. Last but not least is er nog de nieuwe 3TNV88F-hybrid-motor. Het gaat hier om een 18 kW (24,5 pk) motor die via een geïntegreerde elektrische koppeling direct is gekoppeld is aan een 14 kW elektromotor. Volgens Yanmar kan met deze unit in zero-emissiemode worden gewerkt door gebruik te maken van de elektrische hybride-module en kan de hybride-unit worden gebruikt voor de High Power-mode, waarbij de motor en de elektrische module gekoppeld zijn voor extra vermogen. Verder geeft Yanmar aan dat met zijn hybrid-motor in zijn algemeenheid tien procent zuiniger kan worden gewerkt. Al deze ontwikkelingen maken deel uit van Yanmars ‘The Green Challenge 2050’.