Bellen, aannemer, werkvoorbereider, shovel, animatie

We tekenen te makkelijk. Laat een specialist meekijken!

Datum: 4 augustus 2023
Laatst bijgewerkt: 8 augustus 2023
Door: Toon van der Stok
Wekelijks krijgen Geralde Bouw-van de Bunt en Herman Arissen bij Cumela telefoontjes van leden of klanten die een geschil hebben met hun opdrachtgever. “Elke keer zien we dat bedrijven te gemakkelijk tekenen bij het kruisje”, zeggen ze. Ze snappen dat bedrijven geen zin hebben in de kleine lettertjes. “Dat is niet erg, maar vraag dan de specialisten om vooraf mee te kijken. Dat kan veel problemen voorkomen.”

De voorbeelden schudden Geralde Bouw-van de Bunt, juridisch adviseur bij Cumela Advies, en Herman Arissen, preventiemedewerker bij Cumela Verzekeringen, zo uit de mouw. Van een bedrijf dat plotseling verantwoordelijk was voor het inkomen van een zzp’er die ze nog nooit hadden gezien tot een graafschade waarvoor de uitvoerder duidelijk de instructie had gegeven, maar waarbij de juridische afdeling geen medelijden had. In de voorwaarden stond duidelijk dat de aannemer verantwoordelijk was voor schades.

Het zijn praktijkgevallen van conflicten die ontstaan als contracten niet goed zijn gelezen of als die er helemaal niet zijn


Het zijn praktijkgevallen van conflicten die ontstaan als contracten niet goed zijn gelezen of als die er helemaal niet zijn. Vaak zijn het schades tussen een hoofdaannemer en een onderaannemer, maar het komt ook voor tussen onderaannemers onderling, merkt Bouw op. “Bedrijven werken heel veel samen en lossen ook veel voor elkaar op. Daarbij wordt vergeten om ook onderling afspraken te maken, terwijl dat net zo belangrijk is, want ook daar kan het flink mis gaan. 

Geralde, Herman, Cumela, 2023
Goede afspraken

Dergelijke praktijkgevallen laten zien dat het belangrijk is om goede afspraken te maken over de voorwaarden waaronder wordt gewerkt. Daarbij draait het om het vastleggen van afspraken, zoals wie verantwoordelijk is. Het is belangrijk omdat dit uiteindelijk kan bepalen wie de schade gaat vergoeden, maar het kan ook zijn om niet als ondernemer onverwacht verantwoordelijk te zijn voor iets wat dan ook de verzekeraar niet dekt.

Feitelijk weet iedereen wel waarom je een contract sluit, namelijk om met elkaar afspraken te maken en de wederzijdse rechten en verplichtingen vast te leggen. Om contracten en contractonderhandelingen overzichtelijk te houden, worden daarvoor vaak algemene voorwaarden gebruikt. Bijvoorbeeld de Cumela-voorwaarden, die leden kunnen gebruiken om aan opdrachtgevers uit te leggen volgens welke voorwaarden wordt gewerkt. Deze voorwaarden zijn vanuit de cumelaondernemer geschreven om de cumelaondernemer zo goed mogelijk te beschermen.

Nieuwe Trend

Een nieuwe trend die Bouw en Arissen nu signaleren, is het opleggen van inkoopvoorwaarden door grote aannemers. “Eigenlijk een heel rare ontwikkeling”, zegt Bouw. “De opdrachtgever legt jou namelijk allerlei verplichtingen op, tot en met hoe je de factuur moet inrichten of dat jij zelf de opdrachtgever mee moet nemen in een verzekering.”

Waar moet je nu op letten bij de voorwaarden die een opdrachtgever aan je wil opleggen en wat kun je doen als je het er niet eens mee bent? En hoe kun je jouw voorwaarden op een integere manier toepassen naar jouw opdrachtgever toe?

Gebruik de Cumela-voorwaarden

Aansprakelijkheid en verzekeringen

Grote opdrachtgevers werken vaak met een (raam)overeenkomst met daarbij horende algemene voorwaarden. In de overeenkomst is geregeld hoe deze teksten zich tot elkaar verhouden: wat geldt eerst en wat daarna? Daarnaast is vrijwel altijd geregeld dat voorwaarden van opdrachtnemers terzijde worden geschoven. Als je daarvoor tekent, heb je dus niet langer de bescherming van jouw eigen voorwaarden. “Risico’s verschuiven dus jouw kant op, waarbij je extra verplichtingen worden opgelegd en jouw aansprakelijkheid niet langer is begrensd”, zegt Arissen.

Vrijwel altijd zijn er zogenaamde exoneratie- of vrijwaringsbepalingen in dergelijke overeenkomsten opgenomen. Daarmee verlegt de opdrachtgever de aansprakelijkheid naar jou, waarschuwt Arissen. “Dit geldt zowel voor schade die onderling wordt toegebracht als schade van en aan derde partijen. Dat voelt vaak heel onrechtvaardig, maar omdat we in Nederland contractvrijheid hebben, mag een opdrachtgever zelfs opnemen dat hij nooit aansprakelijk is voor wat voor schade dan ook of dat de door hem veroorzaakte schade aan jouw spullen alleen wordt vergoed als er sprake is van opzet of grove roekeloosheid.”

Vaak zijn dit soort bepalingen opgenomen in de kleine lettertjes, teksten met lastig te doorgronden juridische taal. Bouw en Arissen adviseren daarom nadrukkelijk om dit soort contracten altijd even te laten scannen door iemand die daar verstand van heeft.

Waar gaan Bouw en Arissen verder op in?
  • Verzekeringsverplichtingen vanuit de opdrachtgever
  • Wat regel jij voor je verzekering
  • CAR-verzekering
  • Verhuur op urenbasis
  • Doorleggen verplichtingen
  • Tarieven
  • Overige eisen
  • Is het niet goed geregeld? Dan ga je het gesprek met de opdrachtgever aan. 

Lees hier het complete verhaal

Ook Grondig lezen?

Dit verhaal en meer vind je terug in Grondig 6, de nieuwsbron voor de cumelasector! Wij bieden een frisse blik op de sector, mensen, machines en ondernemen... zodat jij helemaal bij bent en blijft. Ben je lid van Cumela dan ontvang je het vakblad. Ben je nog geen lid van de brancheorganisatie dan kun je toch het vakblad ontvangen. Hoe dat ontdek je hier.