kantelen kipper zeewolde 2018

Toolbox: voorkom kantelen van aanhangwagens

Datum: 18 juni 2021
Laatst bijgewerkt: 24 juni 2021
Door: Corina van Zoest-Meester
Het komt regelmatig voor dat een aanhangwagen omslaat of dwars achter het trekkende voertuig eindigt (scharen). Vaak komt dat door een onjuiste belading, uitwijken of niet goed werkende remmen van de aanhangwagen. Belangrijk is dat het maximale laadvermogen van de aanhangwagen nooit wordt overschreden. Het is daarom belangrijk voor vertrek een aantal zaken te controleren.
Laatste Minuut analyse LMRA kantelen

Het materieel

  • Zorg dat je op pad gaat met de juiste combinatie, met voldoende laadvermogen.
  • Let erop dat de aanhangerkoppeling niet te veel speling heeft en de remmen goed werken
  • Controleer wat de maximaal te trekken aanhangwagenmassa van de trekker of (bestel)auto is. Bij een trekker staat dat op de constructieplaat. Bij een (bestel)auto staat dat in het kentekenbewijs.
  • Gebruik aanhangwagens met goed werkende remmen. Remmen zijn verplicht voor aanhangwagens met een leeggewicht van meer dan 3500 kilogram achter (land)bouwvoertuigen en aanhangwagens zwaarder dan 750 kilogram achter (bestel)auto’s.

• Koppel de aanhangwagen goed en veilig aan. Dat doe je zo: sluit de remleiding(en) correct aan, sluit de verlichting aan en borg de koppeling altijd.

  • Gebruik bij het rijden met tankwagens met vloeistoffen (meer dan 7500 liter) slingerschotten of scheidingswanden in de tank om ongecontroleerde beweging van de vloeistof te voorkomen, zeker wanneer de tank niet helemaal (twintig tot tachtig procent) is gevuld.
  • Bij het lossen van gronddumpers of landbouwkippers: gebruik rijplaten als de ondergrond niet vlak of stevig is.


De lading

  • Let goed op dat de massa van de lading nooit groter is dan het maximum laadvermogen van de aanhangwagen; overbelading is een veel voorkomende oorzaak van kantelen of scharen.
  • Zorg dat het zwaartepunt van de lading zo laag mogelijk ligt en verdeel de lading gelijkmatig over de laadvloer.
  • Zet vaste lading altijd goed vast, zodat deze bij hard remmen of uitwijken niet kan verschuiven.
  • Zorg dat de kogeldruk of oplegdruk van de dissel voldoende is, maar niet te hoog. De maximale waarden staan op de koppeling. Bij een te lage oplegdruk op de kogel kan de combinatie onbestuurbaar worden en gaan scharen.

    De weersverwachting

Weet welke weersomstandigheden er op je afkomen en welk effect dat heeft op je aanhangwagen of lading en het rijgedrag van de combineratie. Gaat het hard waaien of stormen, stem dan eerst af of het wel verstandig is om op pad te gaan.

Rijd veilig

  • Doe je gordel om. Hiermee voorkom je dat je uit de cabine wordt geslingerd.
  • Rijd altijd met een zodanige snelheid dat je in alle verkeerssituaties onder controle hebt. Je moet kunnen remmen of uitwijken. Rijd nooit te hard over rotondes.
  • Rem tijdig en niet te hard bij het naderen van kruisingen of rotondes. Door abrupt of te hard remmen kan de combinatie gaan scharen.
  • Houd altijd minimaal twee seconden afstand tussen jou en je voorligger. Zo heb je tijd om goed te kunnen reageren.
  • Denk na over de meest geschikte en veilige route. Vermijd zo veel mogelijk rotondes (met verhogingen), wegen met zachte bermen en routes tijdens het in- en uitgaan van scholen.
  • Houd je aandacht bij het verkeer en laat je niet afleiden door bijvoorbeeld je telefoon.