Criminaliteit

Criminaliteit bestrijden

Datum: 2 april 2015
Laatst bijgewerkt: 18 februari 2020
Door: Gerwin Otten
Jij, je collega’s en je werkgever kunnen gezamenlijk veel ondernemen om criminaliteit te voorkomen. Diefstal, roof en vandalisme zorgen voor grote emotionele en financiële schade. Niet alleen van buitenaf, maar ook van binnenuit zijn er risico’s, die moeten worden beperkt. Alle reden dus om gezamenlijk de schouders eronder te zetten en te voorkomen dat het jou treft.

Preventienoodzaak
Ondernemers, medewerkers, klanten en leveranciers ervaren grote gevolgen van criminaliteit. Naast directe schade ontstaat er ook een onbehaaglijk gevoel, verlies van vertrouwen of zelfs angst. Criminaliteit kan van buitenaf of vanuit de eigen organisatie op je af komen. Voorkomen is beter dan genezen.

Maatregelen
Denk na welke acceptabele maatregelen moeten worden genomen om de veiligheid van bedrijfseigendommen, jezelf en je collega’s te bewaken. Deze maatregelen kunnen bouwkundig, elektronisch of organisatorisch van aard zijn. In deze toolbox bieden we handvatten om gezamenlijk duidelijke afspraken te maken om criminaliteit van buitenaf of binnenuit te voorkomen. 

Soorten criminaliteit

  • Inbraak
  • Roof
  • Bedrijfsgegevens aan derden doorgeven
  • Vandalisme

Aandachtspunten
Stel jezelf de vraag: kan het beter bij ons? Welke aandachtspunten zijn er volgens jou? Beantwoord onderstaande vragen en bespreek dit met elkaar. Op deze manier werken we allemaal aan een veilige werkomgeving. 

Het erf 

  • Is er toegangscontrole? Moeten bezoekers zich melden?
  • Niemand op de zaak. Is het erf dan afgesloten?
  • Is het erf overzichtelijk? Worden bezoekers dag en nacht opgemerkt?

De gebouwen

  • Is er deugdelijk hang- en sluitwerk? Is er verlichting met sensoren?
  • Openen en afsluiten bedrijf: is het duidelijk wie sluit of opent? Tip: sluit nooit alleen af, maar met een collega.
  • Is het wenselijk om met één sleutel alle ruimtes te kunnen betreden?
  • Worden deuren altijd afgesloten?
  • Worden toegangs- of alarmcodes regelmatig gewijzigd?

Onze machines

  • Brandstofdiefstal uit machines: kun je een hoog brandstofniveau in ruststand voorkomen?
  • Zijn (uitwisselbare) niveausensoren in de brandstoftank mogelijk? 
  • Worden machines wel op veilige plaatsen gestald? Is er voldoende toezicht?
  • Kun je zichtbare en ‘verstopte’ kenmerken aanbrengen?
  • Kunnen machines met unieke contactsleutels worden uitgerust?
  • Is track & trace mogelijk op de machines?
  • Is de registratie van gebruikers voldoende geregeld?
  • Komen onbeheerd draaiende machines voor?

De dieselolietank

  • Kan de dieselafleverinstallatie persoonlijk of machineverbruik bijhouden?
  • Kan de afleverinstallatie worden omzeild via ‘niet benutte leidingen’ et cetera?
  • Op welke wijze kan de tank fysiek worden afgeschermd?
  • Is de plaats van de tank voldoende in het zicht?

Persoonlijke eigendommen, klein materiaal

  • Staan licht materiaal en gereedschap uit het zicht en achter slot en grendel?
  • Kunnen persoonlijke eigendommen deugdelijk worden opgeborgen?
  • Is het toegestaan om bedrijfsmiddelen privé te benutten? Wat zijn de regels?

Organisatorisch

  • Worden wachtwoorden en inlogcodes regelmatig gewijzigd en veilig bewaard?
  • Computer: wordt er wel een back-up gemaakt en ‘veilig’ buiten het bedrijf bewaard?
  • Zijn er recente updates van software, firewall en virusscanner geïnstalleerd?
  • Blijven bedrijfsgeheimen en -resultaten voldoende binnenshuis?

Contant geld

  • Voorkom cash. Is er een mogelijkheid voor pinbetaling?
  • Toch contant geld, dan regelmatig afstorten bij de bank.
  • Room de kassa af, niet te veel geld op één plaats bewaren.
  • Afstorten: rijd afwisselende route en bij voorkeur niet alleen
  • Toch alleen: bel met iemand tijdens het afstorten. Dit schrikt af.

Aandachtspunten voor als het fout gaat

Bij een overval 

  • Let op persoonlijke onveranderbare kenmerken (signalement) van daders en vervoermiddelen.
  • Blijf kalm, volg orders op. Dit voorkomt escalatie.

Heterdaad bij diefstal 

  • Vraag om zakken leeg te maken. Fouilleren is echter voorbehouden aan de politie. 
  • Blijf kalm en beleefd tegen de daders. Dit voorkomt escalatie.
  • Treed daders gezamenlijk tegemoet. Informeer je leidinggevende.

Dilemma’s
Collega’s moeten vooral prettig met elkaar werken en elkaar niet als een politieagent in de gaten houden. Juist daarom is het lastig als je merkt dat een collega het niet zo nauw neemt met de regels en bijvoorbeeld steeds langere pauzes neemt, bedrijfsmateriaal gebruikt op eigen klussen et cetera. Wat ga je doen? Ga je dit melden aan je leidinggevende, spreek je je collega hierop aan? Het is belangrijk om vooraf grenzen te stellen. Wat mag wel en wat mag niet? Bespreek onderstaande vragen tijdens een toolbox, dat zorgt voor voldoende discussie. Leg de antwoorden vast, want die geven de grens binnen jullie bedrijf aan. Hieronder vind je enkele dilemma’s. In de digitale nieuwsbrief van Grondig op 3 april tref je nog meer dilemma’s aan om te bespreken met je collega’s.

Dilemma 1: “Eeuh, dat had je niet moeten zien…”

Op vrijdagmiddag loop je aan het eind van de dag naar je auto. Je collega staat met de auto, achterklep omhoog, bij het magazijn. Je loopt nog even naar hem toe om een praatje aan te knopen en hem een goed weekeinde toe te wensen. Op het moment dat je hem wilt aanspreken, draait hij zich om, wordt hij rood, stamelt wat en gooit snel de klep dicht. Je ziet nog net dat er een zak graszaad in de auto ligt. 

  • Wat doe je?
  • Wat zijn de afspraken in het bedrijf?
  • Wat is de gewenste norm?

Dilemma 2: “Bij twijfel…”

Het is druk, want het grasseizoen is in alle hevigheid losgebarsten. We gaan er met z’n allen dus weer flink tegenaan. Vervelend dat je zelf bijna te laat aankwam. Brood, thermoskan snel onder de arm, de jas aan de stoel in de kantine. Snel een kop koffie naar binnen, de werkbon pakken en toch nog op tijd aan de slag. Na een lange dag kom je als laatste terug, je moest nog even een extra klus afronden. Het is al donker op kantoor en in de werkplaats. Toch kom je nog een collega tegen die vandaag al veel eerder klaar was. Je ziet hem bij de dieseltank, met een jerrycan. Verbaasd reageert hij op jouw aanwezigheid. Hij vult de jerrycan af en plaatst hem bij de trilplaat. Een goede verklaring kan hij niet geven. Je twijfelt aan zijn goede bedoelingen.

  • Wat doe je?
  • Wat zijn de afspraken in het bedrijf?
  • Wat is de gewenste norm?

Dilemma 3: “Wat een ellende…”

Alle collega’s weten dat het op dit moment financieel niet zo fantastisch gaat met hem. Elke maand is het weer een gevecht om alles financieel rond te krijgen. De huizenmarkt is taai en hierdoor is het eerste huis nog niet verkocht en is er dus sprake van dubbele woonlasten. Extra geld is wenselijk, overuren worden gemaakt. De tweede auto is al verkocht. Totdat vorige week de stress zijn tol heeft geëist en je collega zich ziek heeft gemeld. Maar dan zie je hem ineens ergens anders straatwerk verrichten. 

  • Wat doe je?
  • Wat zijn de afspraken in het bedrijf?
  • Wat is de gewenste norm?

Dilemma 4: “Vriendendienst…”

De offertes voor het aanleggen van diverse tuinen in de nieuwbouwwijk zijn de deur uit. Een mooie klus, die perfect tussen diverse grote klussen past. Alleen jammer dat de offertes geen opdracht werden. De bewoners zetten gezamenlijk de schouders eronder en klaren de klus zelf. Het nieuwe huis van de schoonouders van je collega staat ook in deze wijk. Niet meer dan logisch dat hij ook een paar vrije dagen opneemt en zijn schoonouders gaat helpen. Elke dag kom je langs die nieuwbouwwijk. Het valt je op dat je collega samen met een aantal voetbalvrienden daar iedere avond aan het werk is. Je gaat erop letten. En ja hoor, er staan een gehuurd kraantje, een afzetcontainer van een concurrent en pallets met stenen. Zijn de offertes soms niet in opdrachten omgezet omdat je collega de klus heeft aangenomen?

  • Wat doe je?
  • Wat zijn de afspraken in het bedrijf?
  • Wat is de gewenste norm?

Dilemma 5: “Het gaat goed…”

Na tijden met minder werk is er gelukkig weer de weg naar boven gevonden. Er is een grote klus binnengehaald en particulieren weten de weg naar jullie bedrijf ook goed te vinden. Elke zaterdag is het een komen en gaan van mensen met aanhangertjes die puin komen storten en zand komen halen. Ook de handel in klinkers, tegels en dergelijke loopt ontzettend goed. Op zaterdagavond drink je gezellig een biertje met vrienden in je favoriete en stampvolle café. Je wilt graag met vrienden bespreken dat het weer fantastisch gaat met het bedrijf. De kas is weer goed gevuld. Maar wat zeg je wel, en wat niet?

  • Wat kun je wel bespreken?
  • Wat zijn de afspraken in het bedrijf?
  • Wat is de gewenste norm?