Even de foto goed bestuderen en je weet hoe het zit: het bekende pendeltandemstel, zoals we dat van de niet-gestuurde variant kennen, met daaraan een gedwongen bestuurde as. Deze oplossing heeft Krampe zelf ontwikkeld met behoud van het eigen pendeltandemstel en het bedrijf kan het dus ook in eigen huis bouwen. Deze variant is primair ontwikkeld voor de 24-tons (in Duitsland toegelaten) HP 24-halfpipe-gronddumpers.
Krampe stelde vast dat ook in Duitsland er steeds meer met dergelijke kippers in het verkeer wordt gereden en dat gebruikers op werken bij klanten te maken krijgen met krappe (toegangs)wegen en losplaatsen. Bovendien stuurt het tandemstel dan mooi door het ‘bouwspoor’. Een gestuurde achteras verkleint dan de draaicirkel, stuurt preciezer dan een wringend niet-gestuurd pendelonderstel en dat scheelt bij transport op verhardingen slijtage aan banden, bespaart brandstof en stuurt dan ook preciezer.
Krampe is daarbij uitgegaan van het standaard zware pendeltandemstel met een asafstand van 1,81 meter. Hiermee is de kipper geschikt voor 30,5-inch-banden met een diameter tot 1,50 meter. Na de succesvolle testfase gaat dit nieuwe gestuurde pendeltandemstel nu in serieproductie.