steyr hybrid prototype

Steyr toont prototype Hybrid met gescheiden aandrijfsysteem

Datum: 21 september 2023
Laatst bijgewerkt: 22 september 2023
Door: Gert Vreemann
Steyr presenteerde onlangs in Oostenrijk deze Steyr Hybrid-trekker. Opvallend aan deze trekker is dat die dankzij een elektrische voorasaandrijvingsunit, die Steyr E-traction noemt, tot 75 kW volledig dieselelektrisch kan rijden, maar ook elektrisch, via de CVT of een combinatie van beide. Dat levert in de praktijk veel voordelen op. Het prototype zal op de Agritechnica staan.
steyr hybrid prototype

Op basis van de bekende Steyr 6175 Impuls CVT heeft de fabrikant deze Hybrid CVT-variant ontwikkeld. De basis wordt gevormd door de normale Impuls met zijn 132 kW (180 pk) sterke dieselmotor in combinatie met CVT-aandrijving. Daar is een elektrische voorasaandrijvingsunit met de naam E-traction aan toegevoegd die via de dieselmotor laagtoerig (1100 motortoeren) wordt opgeladen. Deze hybride-unit drijft rechtstreeks de voorwielen aan via de nieuw ontwikkelde extra zware E-vooras met een elektrisch vermogen van maximaal 75 kW. Door inschakeling van de vierwielaandrijving kan de achteras ook direct elektrisch worden aangedreven, buiten de CVT om.

steyr hybrid concept

De trekker kan dankzij de elektrische aandrijving puur elektrisch rijden en versnellen naar 50 km/u. Als er meer dan 75 kW wordt gevraagd, schakelt de achteras via de CVT-aandrijving bij. Verder zijn er meerdere rijmodi, wat een aantal belangrijke voordelen oplevert. De vooras kan dankzij de elektrische aandrijving zonder voorloop draaien en bij scherp draaien versnellen voor scherper draaien. Bij aftakaswerk kan de trekker dieselelektrisch rijden voor constante snelheid, waarbij de motor direct de aftakas aandrijft. Met E-Shuttling kan bij laag motortoerental sneller van rijrichting worden gewisseld. Voor transportwerk is er dan nog het voordeel van extra vermogen met E-Boost. Je kunt dan dankzij het extra vermogen volgens Steyr met zware last 25 procent sneller accelereren en de batterij daarna bij het afremmen via E-braking weer heel efficiënt opladen en hierbij de rijsnelheid ook goed regelen. 

E-Torque Vectoring en E-Torque Filling bieden extra mogelijkheden om het werk efficiënter te doen. In feite kun je het koppel via de elektromodule snel en last- of werkafhankelijk bijregelen. Daarbij noemt Steyr ook nog een E-Eco-mode voor extra zuinig werken bij lichte werkzaamheden. Het systeem zoekt daarbij zelf de ideale CVT- en elektrische overbrengingsverhoudingen. Daarmee is volgens Steyr vijf tot tien procent brandstof te besparen. 

Steyr geeft aan op de Agritechnica een prototype te tonen en meldt dat het koerst op een marktinvoering op de volgende Agritechnica-beurs in 2025.