

De E57W is de opvolger van de E55W, een 6 tons graafmachine op banden. De machine is grotendeels hetzelfde maar is op een aantal punten toch behoorlijk aangepast. De belangrijkste wijziging zit letterlijk onder de motorkap. Daar is de Yanmar vervangen door een Doosan Stage V motor. Dat betekent volgens Bertus Boer van importeur Intertechno niet alleen een flinke stap vooruit in vermindering van de emissies, maar maakt hem ook een stuk zuiniger. “We krijgen nu een motor met daarin de nieuwste motortechnologie en dat is toch nogal wat anders dan bij de Stage 3b motor van Yanmar. Bijvoorbeeld door de motor veel meer te sturen naar belasting krijg je een veel lager verbruik.” Tegelijk is ook de karakteristiek anders. Bij de Doosan is het maximaal vermogen al beschikbaar bij 1600 toeren, bij de Yanmar lag dit op 1800. Ook dit geeft een vermindering van het brandstofverbruik.
De andere wijzigingen vind je vooral in en rond de cabine. Zo is de styling wat gemoderniseerd en is ook de aansturing aangepast, met de mogelijkheid om meer instellingen voor te programmeren en zijn er wat extra functies toegevoegd. Ook is de hele bovenwagen iets naar achteren geplaatst om het hefvermogen wat te vergroten. Op de cabine zitten nu alleen maar ledlampen voor goed licht bij werken in het donker. De machine is al in Nederland en staat klaar in de showroom van Intertechno.
