
Naast het bedrijf dat Doosan machines importeert en verkoopt heeft Staad een dochtermaatschappij Electric Construction Equipment, dat in januari 2020 is opgericht om machines te ontwikkelen voor een emissieloze bouwplaats. Dit bedrijf is begonnen met de elektrificatie van graafmachines. De staatssecretaris was onder de indruk van de duurzame ontwikkelingen die er al zijn en hoorde vol verbazing aan dat de meeste elektrische graafmachines op dit moment door Electric Construction Equipment worden geëxporteerd naar andere Europese landen.
De Nederlandse markt kan koploper zijn in het elektrificeren van bouwmaterieel
"Daar zou verandering in moeten komen", stelt eigenaar Pieter Staadegaard. De verwachting is dat het door nieuwe subsidies die volgend jaar beschikbaar komen, voor ondernemers behapbaarder wordt om de stap naar een elektrische graafmachine te maken. “De Nederlandse markt kan koploper zijn in het elektrificeren van bouwmaterieel maar daarvoor moet de overheid wel de juiste stappen zetten zodat iedere ondernemer ook in deze machines kan investeren.”
Kosten omlaag
Electric Construction Equipment heeft de ambitie om betaalbare machines te ontwikkelen voor een bouwplaats zonder emissie. Op dit moment zijn de graafmachines nog vrij kostbaar doordat er te weinig vraag naar is. "Wanneer we kunnen opschalen kunnen de kosten voor onze klanten ook omlaag", aldus Pieter Staadegaard.
"In sommige Europese landen, zoals bijvoorbeeld in Scandinavië, zijn de juiste stappen al gezet en daar zie je snelle ontwikkelingen op de bouwplaats. Via de subsidieregelingen die daar gelden kun je als middel of klein bedrijf tot wel 50 procent van de aanschafwaarde terugkrijgen via een subsidie. In Nederland wordt gewerkt aan de subsidieregeling SEB- (Schoon en Emissieloos Bouwen) die hetzelfde moet bereiken. Deze regeling gaat naar verwachting begin 2022 van start in Nederland en moet ondernemers ondersteunen bij het aanschaffen van emissieloos bouwmaterieel. Goed nieuws dus!"
70 procent van de machine-eigenaren zijn MKB-ondernemers
Het programma Schoon en Emissieloos Bouwen is mede op verzoek van De Groene Koers opgericht. Het betreft een samenwerking van de ministeries IenW, Buitenlands Zaken en Economische Zaken en Klimaat met de markt en medeoverheden waarmee de beleidsdoelstellingen van het Klimaatakkoord, Schone Lucht Akkoord en de Aanpak Stikstof voor mobiele werktuigen en bouwlogistiek worden gebundeld. Meer informatie: opwegnaarseb.nl
Groene Koers
De Groene Koers is het sectorinitiatief van BMWT, Bouwend Nederland, Cumela en VHG, dat verduurzaming van materieel bevordert door partijen te verbinden, kennis te delen en inspirerende voorbeelden te promoten. Een belangrijk onderdeel daarvan is het ontwikkelen van emissiearme machines. Deze kunnen dan als voorbeeld dienen voor andere bedrijven maar ook voor aanbestedende diensten en overheden. Mede daarom is dankzij De Groene Koers het bezoek aan Staad tot stand gekomen. Om beleidsmakers kennis te laten maken met de mogelijkheden en onmogelijkheden van het ontwikkelen van machines zonder uitstoot.

Graag investeren
De staatssecretaris ontmoette bij Staad ook twee MKB-ondernemers, Chris Ploegmakers (Ploegam) en Jaap Veldhuizen (bestuurslid Cumela). Twee ondernemers die graag in elektrisch materieel investeren. Zij benadrukten dat 70 procent van de machine-eigenaren MKB-ondernemers zijn. Voor overheid én opdrachtgevers dus zeer relevante gesprekspartners. Jaap Veldhuizen rekende de staatssecretaris voor dat de ambitie van het klimaatakkoord om tot 2030 0,4 megaton CO2 te besparen overeenkomt met een reductie van 125 miljoen liter diesel. "Op basis van een gemiddeld diesel verbruik van 7.500 liter per machine per jaar moeten er dan in 2030 meer dan 15.000 machines 100 procent emissieloos werken.”
Uiteindelijk wil ik dat de financiële ondersteuning die we inzetten ondernemers echt helpt
Veldhuizen zegt met klem dat de ontwikkeling van elektrisch materieel nog maar net begonnen is en er nog geen sprake is van serieproductie. “Dit maakt een stevig stimuleringspakket voor de aanschaf noodzakelijk om een gelijk speelveld te behouden. Opdrachtgevers zijn bovendien met hun inkoopbeleid soms nog ambitieuzer dan het overheidsbeleid", waarschuwde hij. “Afstemming met de transitiepaden waaraan wordt gewerkt in het kader van Schoon en Emissieloos Bouwen, maar ook handhaving van emvi-beloftes zijn daarom belangrijk” , aldus het Cumela-bestuurslid.
“Heel waardevol”
De staatssecretaris liet na afloop van het gesprek weten onder de indruk te zijn van het bedrijf Electric Construction Equipment en de verhalen die hij hoorde. Van Weyenberg: “Dergelijke bezoeken helpen me ervoor te zorgen dat beleid dat we uitwerken zo goed mogelijk bij de praktijk aansluit. Dat is heel waardevol. Uiteindelijk wil ik dat de financiële ondersteuning die we inzetten ondernemers echt helpt bij het elektrificeren van graafmachines en andere bouwmachines. Ervaring uit de sector zijn daarbij enorm van hulp. Veel dank dus!”