werkenlangsdeweg

Opnieuw relevant: Sleepslangen en slangbrug. Voorkom risico's voor weggebruikers

Datum: 25 februari 2025
Laatst bijgewerkt: 25 februari 2025
Door: Gerwin Otten
Hoe ga je om met slangen voor het sleepslangen of beregenen die de weg over moeten? Gerwin Otten, Cumela Verzekeringen, gaat in op het gebruik van de slangbrug en toepassing daarvan in de praktijk. Loonbedrijf Westerveld deelt hoe zij dit in de praktijk oppakken. Een praktische werkinstructie om veilig te werken.

Sleepslangen en beregenen horen echt bij de dagelijkse landbouwpraktijk. De mest of het water gaat daarbij met slangen naar percelen. In veel gevallen doorkruisen echter wegen de huispercelen en gaan de slangen op of hoog over de weg. En dan?

Slangbrug overzicht
Risico's

Slangen over de weg brengen risico’s met zich mee. Wees je daar bewust van. Bij een aanvoerslang over de weg maken ondernemers gebruik van een stalen koker (zie foto). Daaromheen liggen oprijplaten als een soort verkeersdrempel over de breedte van de weg. Verkeer passeert door gebruik te maken van oprij- en afrijplaten. Meestal liggen de oprijplaten niet over de hele breedte van de weg. Auto’s of vrachtwagens rijden met de wielen over de linker en rechter rijplaten.

Rijplaten over hele breedte

Leg bij voorkeur rijplaten over de hele breedte. Waarom? Omdat motorrijders of (brom)fietsers gebruik maken van één van de rijplaten. Als het open middenstuk wordt geraakt, levert dit risico op voor in het bijzonder fietsers en motor- of scooterrijders. Zij rijden dan tegen de stalen buis en vallen.

Bij een open middengedeelte kan een bestuurder die alleen ontwijken als hij weet dat daar geen oprijplaten liggen. Verder zijn voertuigbeheersing en een voldoende lage snelheid noodzakelijk om de slangbrug te passeren. Het volledig doorleggen van de rijplaten over de hele breedte maakt het passeren eenvoudiger en veiliger.

Let er ook op dat de platen goed liggen. Te korte en te steile oprijplaten zorgen ervoor dat een voertuig schade kan oplopen aan de aandrijflijn of carrosserie. Lange oprijplaten hebben de voorkeur door de flauwe hellingshoek. Dat zorgt ervoor dat verkeer zonder schade kan op- en afrijden.

Waarschuwen

Belangrijk is het om weggebruikers te waarschuwen voor de liggende slangbruggen. Net als bij modder op de weg geven waarschuwingen met borden vooraf duidelijk het specifieke gevaar aan van liggende slangbruggen op de weg. Hierdoor kunnen bestuurders hun snelheid minderen, het voertuig over de rijplaten manoeuvreren en de slangbrug veilig en zonder schade passeren.

Op de foto zie je een bord met de tekst op een gele achtergrond die bestuurders waarschuwt voor de liggende slangbrug. Die adviseert om de drempel stapvoets te passeren. Deze borden zet je op ongeveer 75 tot 100 meter voor het begin van de slangbrug in de rechterberm. Buiten de bebouwde kom plaats je de onderkant van het bord ten minste 1,20 meter boven de grond. Zorg dat de borden duidelijk zichtbaar zijn voor het verkeer.

Belangrijk is het om weggebruikers te waarschuwen voor de liggende slangbruggen

Slangbrug boven de weg

Een slangbrug die 4,5 meter boven de rijstrook de weg kruist, zorgt ervoor dat er nagenoeg geen hinder ontstaat voor het verkeer op de rijbaan. Het portaal leunt aan weerszijden van de weg op steunen die in de berm staan. Door op enige afstand een geleidebaken te plaatsen voor de steunen en/of retroreflecterende strepen op de steunen zelf aan te brengen, maak je medeweggebruikers alert op de aanwezigheid van de steunen in de berm. Vanwege de lengte van de slangen en de koppelingen ben je wat beperkter in de keuze waar je de brug plaatst. De hoge slangbrug kan niet variëren in breedte en het kost meer inspanning om hem te plaatsen.

Bekijk de aanbevelingen voor de hoge en lage slangbrug

aanbevelingen, slangbrug

Praktijkervaringen Loonbedrijf Westerveld

Jurgen Westerveld van Loonbedrijf Westerveld in Breedenbroek heeft voor de hoge slangbrug gekozen (zie foto). Hij vindt dit een veilige oplossing. De brug wordt vervoerd op de materiaalaanhanger, waar die met een hydraulisch systeem vanaf wordt getild. De brug rust op een draaibare steun. Een medewerker draait vervolgens de hoge slangbrug over de breedte van de weg. Dit gebeurt snel en veilig.

Erik Morssink van Loon- en Grondverzetbedrijf Van Hal BV heeft naast een hoge slangbrug ook een slangbrug die op het wegdek rust. De laatstgenoemde heeft zijn voorkeur, omdat die altijd past in het legplan van de slangen. “We zorgen ervoor dat de liggende slangbrug goed opvalt”, vertelt hij. “Hiervoor plaatsen we geleidebakens naast de slangbrug en het middenstuk is voorzien van een retroreflecterende sticker. De elementen zijn zwaar en daarom hebben we vorken onder de haspel gemaakt waarmee we de elementen kunnen plaatsen, oppakken en vervoeren. Deze elementen zorgen er ook nog voor dat de slang niet onbedoeld van de haspel afrolt.

Robbert-Jan van Vliet van Loonbedrijf J.M. van Vliet uit Ter Aar heeft op diverse locaties de mogelijkheid om een slang door een duiker onder de weg te leggen. Eén klant heeft zelfs een buis onder de weg laten leggen. Dat werkt perfect, maar in gevallen dat deze mogelijkheid er niet is, maakt Van Vliet gebruik van een liggende slangbrug zonder open middenstuk. Hierdoor ontstaat een aaneengesloten breedte van ongeveer drie meter. Daarnaast plaatst het bedrijf borden op voldoende ruime afstand om de aanwezigheid van de liggende slangbrug aan te geven. De snelheid wordt in twee stappen teruggebracht tot uiteindelijk 5 km/u om de brug te passeren. De breedte van de slangbrug wordt duidelijk gemaakt door geleidebakens aan weerszijden van de brug op te stellen. De brug wordt nog eens geaccentueerd door ‘strak’ tegen de oprijstroken reflecterende andreasstrips te leggen. Dat zijn strips die je op de snelweg ziet liggen voor een bijvoorbeeld een actiewagen.

Cumela Verzekeringen

Gerwin Otten

Stafmedewerker Schadepreventie en Risicobeheer