Cybercrime

Slachtoffer van afpersing? Bel de vertrouwenslijn

Datum: 12 oktober 2022
Laatst bijgewerkt: 12 oktober 2022
Door: Toon van der Stok
Wanneer jouw bedrijf of dat van je klant niet goed loopt, ben je aantrekkelijk voor afpersing door criminelen. Ze willen jou of jouw klant, in ruil voor diensten, financieel verder helpen. Dit klinkt aanlokkelijk, maar de ervaring leert dat je voor deze spontane ‘hulp’ een hoge prijs betaalt. Jouw ‘suikeroom’ heeft vanaf dat moment namelijk stevig de touwtjes in handen.

Afpersing heeft verschillende vormen, zoals fysiek door geweld, intimidatie of digitaal met gijzelsoftware. Wees je ervan bewust dat je maar één keer ‘nee’ kunt zeggen. In de infographic kun je in drie stappen zien hoe je afpersing herkent, kunt voorkomen en hoe je moet handelen. Uit schaamte of vrees voor represailles melden slachtoffers zich vaak niet bij de politie, terwijl het voor een goede aanpak juist uitermate belangrijk is dat slachtoffers dat wel doen. De Vertrouwenslijn Afpersing van NL Confidential vervult hierin een belangrijke rol.

Meld afpersing altijd

Ben jij of is jouw klant slachtoffer van afpersing? Meld het altijd, desnoods anoniem, bij de onafhankelijke Vertrouwenslijn Afpersing. Het is veilig en de medewerkers geven je advies. Je kunt 7 dagen per week van 10.00 – 17.00 uur bellen met nummer 0800 - 2800 200.

Infographic afpersing