Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Scania 8x4 op maat voor De Kuiper Infrabouw

De Kuiper Infrabouw uit Hardinxveld-Giessendam nam onlangs een nieuwe multifunctionele knijperauto in gebruik. Deze rondom luchtgeveerde Scania R520 8x4 met 382 kW (520 pk) SCR-only-V8-motor bevat een aantal specifieke kenmerken waarmee De Kuiper er op maat mee kan werken, zoals de verlaagde cabine en het Scania Clutch on Demand-systeem.

13 december 2021 2 min leestijd
scania S 520 truck met trotse chauffeur
Scania 520 truck met laadkraan

De rondom luchtgeveerde vierasser met tientons vooras is voorzien van een 25-tons kabelafzetbakinstallatie in combinatie met een Palfinger Epsilon Q200Z 95TRHPLS 20-tonmeter-kraan met knijperbak. De Kuiper koos bewust koos voor het Scania Clutch on Demand-systeem. Daarbij kan de chauffeur de koppeling van de normaal gesproken geautomatiseerd werkende versnellingsbak toch nog met de voet bedienen voor uiterst precies manoeuvreren.

Scania 520 truck met laadkraan

Ook wilde het bedrijf dat de truck in de bodemsanering moet kunnen worden ingezet. De voor dat doel gewenste overdrukinstallatie past echter niet achter de cabine in verband met de kraan. Daarom koos De Kuiper voor een verlengde dagcabine met een laag dak. Zo werd een goede balans tussen voldoende ruimte voor de chauffeur en een niet te hoge opbouw gecreëerd, zodat er eventueel ook nog voor over de cabine kan worden gekraand. Ook is er nog genoeg ruimte voor een klassieke lichtbak. Verder is de truck voldoende wendbaar dankzij de gestuurde en hefbare naloopas. Bovendien is zowel een front- als een achterzichtcamera gemonteerd. Met drie treden is hij nog steeds prettig bij het in- en uitstappen. De combinatie heeft ook standaard een aslastindicator op het dashboard, zodat de chauffeur precies kan zien hoeveel hij heeft geladen. De Kuiper rijdt regelmatig puin en dan is het van belang om binnen de regels te blijven. Last but not least wil de chauffeur hem na het proefrijden graag, iets waarmee De Kuiper zeker rekening houdt.

Tags
Techniek & Vakinformatie
Reportage
Grondig
geen foto
Gert Vreemann
Redacteur