geelkenteken

Registratie- en kentekenplaatplicht per 1 juli 2022

Datum: 29 juni 2022
Laatst bijgewerkt: 8 juli 2022
Door: Hero Dijkema
De boerenprotesten met landbouwtrekkers zonder kentekenplaat geeft soms verwarring. Duidelijk is wel dat vanaf 1 juli 2022 alle registratieplichtige (land)bouwvoertuigen op de openbare weg een kentekenbewijs moeten hebben. De gele kentekenplaat is nu nog niet altijd verplicht, maar wel vanaf 1 januari 2025.

Opvallend beeld van de boerenprotesten in juni was het ontbreken van de gele kentekenplaat op de meeste landbouwtrekkers. Via de social media waren er oproepen gedaan om de kentekenplaat er af te halen, om daarmee bekeuringen van overtredingen te voorkomen. De berichtgeving over het voeren van de gele kentekenplaat op (land)bouwvoertuigen was daarbij niet altijd duidelijk. Hoe zit het nu wel?

Kentekenbewijs

Vanaf 1 januari 2022 moeten alle registratieplichtig (land)bouwvoertuigen zijn geregistreerd bij de RDW.  Formeel moet de bestuurder vanaf deze datum bij staandehouding door de politie dan ook een kentekenbewijs kunnen tonen. Echter, gedurende het eerste half jaar van 2022 gedoogd de politie dat er nog geen kentekenbewijs aanwezig is. Reden is dat de RDW nog tot 1 juli 2022 de tijd nodig heeft om alle registratieaanvragen af te kunnen handelen. Vanaf 1 juli 2022 moet de bestuurder van elk registratieplichtig (land)bouwvoertuig bij een staandehouding door de politie wel een kentekenbewijs (kentekencard) kunnen tonen. De boete voor het rijden met een ongeregistreerd (land)bouwvoertuig bedraagt € 410,-.

Kentekenplaatplicht

Het voeren van de gele kentekenplaat wordt gefaseerd ingevoerd. Vanaf 1 januari 2021 is er direct kentekenplaatplicht voor:

  • bestaande landbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid, landbouwaanhangwagens en verwisselbare getrokken uitrustingsstukken, die voor 1 januari 2021 in gebruik zijn genomen en die sneller rijden dan 25 km/u
  • (land)bouwvoertuigen die een ontheffing nodig hebben voor overschrijding van de afmetingen of massa
  • (land)bouwvoertuigen die in het buitenland rijden
  • landbouwtrekkers die APK-plichtig zijn
  • voeren niet geregistreerde landbouwaanhangwagens en verwisselbare getrokken uitrustingsstukken een witte volgplaat als het trekkende voertuig een kentekenplaat heeft
  • alle nieuwe (land)bouwvoertuigen, die vanaf 1 januari 2021 voor het eerst in gebruik worden genomen. Ook als zij niet harder dan 25 km/u rijden.
Uitzondering kentekenplaatplicht

Tot 1 januari 2025 is er géén kentekenplaatplicht voor bestaande landbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid, landbouwaanhangwagens en verwisselbare getrokken uitrustingsstukken, in gebruik genomen voor 1 januari 2021 en die niet sneller rijden dan 25 km/u.

Vanaf 1 januari 2025 is er algehele kentekenplaatplicht voor:

  • alle bestaande en nieuwe (land)bouwvoertuigen die registratieplichtig zijn, en
  • voeren alle niet geregistreerde landbouwaanhangwagens en verwisselbare getrokken uitrustingsstukken een witte volgplaat
Positie kentekenplaat

Elk kentekenplichtig (land)bouwvoertuig voert één kentekenplaat (GAIK-plaat: geel met blauw NL-logo) aan de achterzijde van het voertuig. Op welke positie, links, rechts of midden, is niet bepaald en de kentekenplaat mag tot 4,00 meter hoogte zijn aangebracht. De kentekenplaat en het kenteken aan de achterzijde van het voertuig moet over de volle oppervlakte zichtbaar zijn voor een waarnemer, die zich op een afstand van 20 meter midden achter het voertuig bevindt.

Grensverkeer

Zelfrijdende (land)bouwvoertuigen die in Duitsland en België rijden, moeten twee kentekenplaten voeren. Naast de gele GAIK-kentekenplaat aan de achterkant moet aan de voorkant van het voertuig een witte volgplaat worden gevoerd. Er wordt namelijk maar één gele GAIK-plaat per geregistreerd (land)bouwvoertuig afgegeven.

witkenteken