
"De Nederlandse overheid moet net zoals in Duitsland en Frankrijk het vernieuwen van banden gaan stimuleren", zegt Ron van der Jagt, voorzitter van bandenbranchevereniging Vaco, in gesprek met Jacco Vonhof voorzitter van MKB Nederland en Erik Haverkort, lid van de Tweede Kamer van de VVD. In Nederland komt het aandeel vernieuwde banden in het transport en personenvervoer niet verder dan 20 procent en dat moet anders, zegt de branchevereniging. "Zowel het bedrijfsleven als de overheid laten kansen liggen."
Lagere aanschafprijs
"Door het vernieuwen van banden te stimuleren verhoogt dit op korte termijn de duurzaamheid binnen het personen- en vrachtvervoer", zegt Vaco. "Want als we in Nederland op het Franse niveau komen, 35 procent hergebruik, besparen we over de 10 ton CO2-uitstoot, 5,25 miljoen liter olie en dik 4 ton aan grondstoffen en afval", rekent de organisatie door. Voor het bedrijfsleven hangt er ook een financieel voordeel aan hergebruik, merkt de brancheorganisatie op. "De kilometerkostprijs ligt gunstiger. De prestatie ligt gelijk aan die van een vergelijkbare nieuwe band, alleen kost de band gemiddeld 30 procent minder."
Eind vorig jaar begon Vaco een kennis- en informatiecampagne om vernieuwde banden onder de aandacht te brengen. Het bedrijfsbezoek vormt hier een onderdeel van.