
Op de jaarlijkse persconferentie van Volvo Trucks Nederland toont de kersverse directeur van Volvo Trucks Vehicle Sales met enige trots de kersverse marktcijfers. Volvo Trucks scoorde afgelopen jaar in Nederland met 22,4 procent in de klasse trucks boven zes ton het hoogste marktaandeel in de geschiedenis en staat daarmee tweede achter DAF. In het segment CE (constructie en bouw) is Volvo Trucks nu zeven jaar onafgebroken marktleider. Schouten geeft aan dat we het afgelopen jaar met 11.340 trucks (klasse boven zes ton) het dal van het coronajaar 2020 weer iets achter ons hebben gelaten. We zitten echter nog lang niet weer op het niveau van 2019, toen er 15.105 verkochte trucks werden geregistreerd in deze klasse.
Het dieselen zal zich gaan beperken toch echt heavy transport en dan zal HVO de brandstof worden
Schouten benadrukt dat het aantal afgeleverde trucks niet meer alles zegt over het marktpotentieel. “De leveringen lopen achter bij de vraag”, legt hij uit. Hij geeft aan dat de situatie van schaarste aan onderdelen het afgelopen jaar minder nijpend is geworden, maar dat die nog niet is opgelost. “We zien voor komend jaar een marktvraag die op het niveau van 2018 (15.753 stuks) ligt of zelfs daarboven, maar het is de vraag of we dat gaan halen”, zegt hij. Hij geeft aan dat je in tijden van krapte op de langere termijn moet plannen en daarover met elkaar in gesprek moet gaan. “Daar hoort wat ons betreft helderheid en eerlijkheid over de levertijden bij, dus gaan we ook het gesprek aan om de tussenliggende periode goed op te lossen”, aldus Schouten. Zeker met de snelle opkomst van elektrische trucks ziet hij dit vraagstuk versterkt naar voren komen. “We verkopen nu al volop de nieuwe serie elektrische FM-, FMX- en FH-trucks, terwijl de eerste leveringen pas na de zomer op gang komen.”
Een elektrische truck verbruikt globaal vijftig procent minder energie dan een vergelijkbare dieseltruck
Vanaf 2012 heeft Volvo Trucks in Nederland de eerste FE-hybrides uitgeleverd en daar kwamen in 2019 de FL en FE Electric voor in de plaats. De aantallen zijn tot dusver nog zeer beperkt. Het afgelopen jaar zijn er in de totale truckmarkt 65 volledig elektrische voertuigen boven de zes ton afgeleverd. Dat is ongeveer 0,5 procent van de totale markt. “Wij zijn daarin met ruim 21 procent nu marktleider, maar dit is nog maar het begin”, zegt Schouten daarover. Hij ziet ook in het bouwsegment een mooie start met de levering van de eerste FE Electric-knijperwagens voor inzet in stedelijke gebieden. “Dit samen met de signalen die we van onze klanten krijgen, de lancering van de nieuwe FM Electric-, FMX Electric- en FH Electric-series en de energietransit iedoelstellingen maakt dat we voorzien dat al over drie jaar een vijfde van de verkochte trucks boven de zes ton elektrisch zal zijn”, zegt Schouten. Hij geeft aan dat Volvo Trucks Nederland inschat toe te groeien naar een verdeling van circa twintig procent elektrisch, tien procent LNG en zeventig procent diesel in 2030. “LNG geeft een significante CO2-reductie ten opzichte van conventioneel dieselen en ook het gebruik van bio-LNG en HVO als diesel kan substantieel bijdragen aan het halen van de doelstellingen”, weet Schouten. Hij ziet de markt voor LNG nu wat teruglopen, omdat het financiële voordeel (brandstofkosten en maut) deels vervalt, maar verwacht toch dat dit alternatief zal blijven, met name omdat bio-LNG de komende jaren veel potentie biedt om op langere afstanden de CO2-uitstoot te reduceren tegen een redelijke kilometerkostprijs. “In totaal zijn er afgelopen jaar 391 LNG-trucks afgeleverd. Wij zijn met 44 procent marktleider.”
Volvo Trucks schat in dat we toe gaan naar een aandeel van twintig procent diesel voor het tijdvak 2040 tot 2050 en dat de rest van de trucks dan ongeveer fifty-fifty elektrisch en waterstof-brandstofcel-elektrisch zullen worden. Volvo Trucks heeft de waterstofvariant nog niet, maar geeft aan er volop aan te werken. Dat betekent dus ook dat we volgens Volvo Trucks ook blijven dieselen. “Dat zal zich dan beperken toch echt heavy transport, zoals zwaar transport, LZV’s en dergelijke, maar dan zal HVO de brandstof worden om zo de CO2-doelstellingen te halen”, zegt Schouten daarover. De Zweedse fabrikant geeft aan dat het daarom de dieselmotor blijft doorontwikkelen. “Volvo geeft dit jaar de elf- en dertienlitermotoren wederom een belangrijke update om het brandstofverbruik nog lager te krijgen”, vertelt Schouten. Voor waterstof in combinatie met brandstofceltechniek ziet Volvo een specifiek marktsegment in het deel waarin de actieradius voor volledig elektrisch niet afdoende is tot de grenzen van de waterstofvariant. “Ook waterstof kent grenzen in actieradius, maar diesel kent die eigenlijk niet.”
Waterstof is voor een specifiek marksegment waarvoor de actieradius van volledig elektrisch niet afdoende is
Volvo Trucks ziet een steeds sterkere rol voor elektrisch weggelegd. “De laatste testresultaten van Volvo Trucks hebben geleerd dat elektrisch gunstiger is dan we vooraf hadden ingeschat”, zegt Schouten. Hij wijst daarbij nadrukkelijk op het veel gunstiger rendement van elektrisch rijden ten opzichte van dieselen. “Een elektrische truck heeft vanwege de hogere efficiëntie globaal vijftig procent minder energie nodig dan een vergelijkbare dieseltruck. Dat resulteert in de praktijk in een reductie van circa veertig procent CO2 well-to-wheel bij gebruik van grijze stroom”, aldus Schouten. Hij baseert deze getallen op praktijktestresultaten van Volvo Trucks. Zo verbruikt op een bepaalde testroute bijvoorbeeld een FH 500 I-Save-dieseltruck circa 27 liter diesel (B7) per honderd kilometer bij een totaalgewicht van 40 ton, wat omgerekend neerkomt op 2,65 kWh per kilometer. Het verbruik van de vergelijkbare FH Electric is gemeten op circa 1,1 kWh per kilometer. “Daar zit de directe winst van deze aandrijfvorm en mede daarom zal elektrisch snel doorzetten”, zegt Schouten. Het argument dat de accupakketten extra gevoelig zijn voor temperatuurschommelingen wuift hij weg. “Volvo heeft testen gedaan bij verschillende temperaturen. Daarin zijn reducties vastgesteld in prestaties van maar drie procent bij min tien graden Celsius en twee procent boven 35 graden Celsius ten opzichte van een buitentemperatuur van tien tot vijfentwintig graden. Bij twintig graden onder nul bleef het verlies in actieradius beperkt tot tien procent, maar hoe vaak hebben we dat in Nederland?” De trucks zijn hiervoor wel uitgerust met een temperatuurmanagementsysteem waarbij bij extreme kou de accu’s actief worden verwarmd.
Verder wijst Schouten op de praktijk, waarin de actieradius van elektrische trucks eenvoudig te vergroten is. “De actieradius van een truck met standaard een bereik van ruim 300 kilometer is eenvoudig te vergroten naar 500 kilometer door in pauzes de truck aan de snellader te zetten. De chauffeur moet toch met regelmaat even pauze nemen. Dan heb je het ineens over serieuze afstanden voor nationaal transport. Met waterstof kom je wat verder, maar niet heel veel?”
Op de vraag of Nederland klaar is voor het opladen van al die elektrische trucks is het antwoord nog niet helder. “We weten dat er capaciteitsproblemen in het net zitten. Normaal laden van enkele trucks zal gaan, maar het opladen van een hele vloot en snelladen zijn andere issues. Dat zal per klant moeten worden bekeken”, stelt Schouten vast. Volvo Trucks ziet daarin voor onze sector voordelen, omdat een deel van de bedrijven zelf stroom wint.
Naast de trucks gaat het uiteraard om het totaalplaatje. Ook hier is Volvo Trucks druk mee bezig. “We stellen hoge eisen aan het dealernetwerk om elektrische trucks te verkopen en te servicen”, zegt Schouten. Momenteel zijn er tien vestigingen EMOB-klaar en we denken in 2023 alle Volvo Truck-werkplaatsen in Nederland gereed te hebben”, aldus de Volvo Trucks-man. Hij geeft aan dat een dealer dan geschoold en gecertificeerd personeel moet hebben. “Dat geldt ook voor de verkoop. De financiering en de verzekering zijn een verhaal apart, omdat deze trucks ongeveer drie tot vier keer zo duur zijn. Je moet wel om tafel om alles goed door te rekenen.”
Bij schaarste hoort eerlijkheid over de levertijden en een gesprek om de tussenliggende periode op te lossen
Schouten sluit af met de simpele constatering dat er nu al flink wordt opgeschaald. “Feit is dat we voor komend jaar nu al flink wat orders voor de FM, FMX en FH Electric hebben genoteerd. In de cumelasector zullen er dit jaar meer FE Electrics worden uitgeleverd, maar ook de eerste FM en FH Electrics. We gaan los dit jaar.”