Kato rupsdumper

Oussoren aan de slag met nieuwe Kato IC 100-5-rupsdumpers

Datum: 30 maart 2023
Laatst bijgewerkt: 3 april 2023
Door: Gert Vreemann
De eerste compleet vernieuwde Kato IC100-5-rupsdumpers zijn gearriveerd bij cumelabedrijf Oussoren in Westbroek en konden na ombouw meteen aan de slag. Ze zijn uitgerust met Stage V-motoren en zijn in vergelijking met de oudere IHI-rupsdumpers ruim twee ton lichter, compacter en comfortabeler.
Kato IC 100 rupsdumper bij Oussoren

Na ontvangst en de ombouw van de kipbak tot een tienkuubs versie met verhoogde zijkanten en een hydraulische achterklep gingen de twee nieuwe Kato’s meteen volop aan de slag op een project in de buurt van de Stichtse Brug in Almere voor het bouwrijp maken van een industrieterrein. Oussoren in Westbroek laat er dus geen gras over groeien.

Kato introduceert de nieuwe IC 100-5-rupsdumper voor de Nederlandse en Belgische markt om aan de groeiende vraag naar rupsdumpers met Stage V-motoren te voldoen en als fabrikant weer vol mee te doen in dit segment. We hebben het hier over een compleet nieuwe generatie, die is geënt op de rupsdumpers van IHI, dat een aantal jaren geleden door Kato is overgenomen.

Kato IC 100 rupsdumper bij Oussoren

. Kato heeft de nieuwkomer niet alleen voorzien van een 197 kW (268 pk) sterke Stage V-Cummins QSB6.7-motor, maar heeft speciaal voor dit werk ook een nieuwe cabine ontwikkeld. Die is volgens Oussoren aangenaam stil en zeer comfortabel. Hij is standaard uitgerust met onder andere airconditioning, zij- en achteruitrijcamera’s, een luxe stoel en een eenvoudige joystickbediening. Verder heeft de Kato 100-5 een relatief lage motorkap en is hij heel compact gebouwd. Buitenwerks is de machine op de standaard 70 centimeter brede rupsen 2,55 meter breed en 2,70 meter hoog. Daarmee is hij op een bakwagen te vervoeren. De machine is relatief licht van gewicht. Met zijn 11,6 ton kun je op een vrachtwagen met aanhanger twee dumpers vervoeren. De machine is ook relatief compact gebouwd. De bodemvrijheid bedraagt 56 centimeter, terwijl de bak dankzij de compacte bouw een uitstorthoogte heeft van 77 centimeter. De bak heeft standaard een maximale kiphoek van 65 graden. De rupsdumper is uitgerust met een weegsysteem.

Kato IC 100 rupsdumper bij Oussoren

Freek Oussoren geeft aan dat hij bewust heeft gekozen voor deze compacte en lichte machines. “Ze zijn heel compact, fijn om in te werken en zo’n twee ton lichter dan de vorige versies”, legt hij uit. Het niet aanwezig zijn van een draaikrans ziet hij als een voordeel. “Daardoor is er geen extra frame nodig en dat maakt de machine lichter. Dat is waar het om gaat in ons werk”, zegt Oussoren. Achteruitrijden op de camera’s ziet hij niet als een probleem. “Dat kunnen onze mensen prima”, geeft hij aan. Hij is zeer te spreken over de nieuwe cabine. “Het zijn nu fijne machines voor onze mensen om in te werken. De dumpers zijn zo stil dat de jongens comfortabel kunnen communiceren als het nodig is”, aldus de ondernemer. Hij vindt dat ook belangrijk voor de losse verhuur. “We verhuren ze ook aan derden. De compacte bouw en het goede zicht dankzij de lage neus zijn belangrijke argumenten. Een beetje machinist kan er snel mee overweg”, stelt hij vast. Het ontbreken van een draaikrans ziet hij hier ook als een pre. “Dan is er ook geen verhoogde kans op omvallen in minder stabiele omstandigheden”, weet hij. De Kato’s hebben met 12 km/u ongeveer dezelfde maximale snelheid als de vorige. Oussoren heeft nog wel een wens. “De rupsen onder de vorige versies waren vijf centimeter breder. Elke centimeter telt in ons werk, dus van mij mogen die bredere versies er weer onder.”