Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Ondernemen met vaktechniek - Je moet er gewoon zuinig mee rijden

Van Huizen Groenvoorzieningen in Barendrecht bouwde een volledig elektrische aandrijving in een Fendt. Planning en chauffeur hoeven er weinig rekening mee te houden. “Je moet er gewoon zuinig mee rijden, zoals je met een diesel ook zou moeten doen.”
20 oktober 2022 4 min leestijd
vanHuizen

Dat we van de directie zelf de Fendt mochten ombouwen, is voor mij als techneut natuurlijk prachtig

Naast het pand van Van Huizen Groenvoorzieningen in Barendrecht staat een Fendt 313 S4 aan een 63-ampère-stekker. Het bedrijf werkt veel in een straal van twintig kilometer voor de gemeenten Rotterdam en Barendrecht en is dan ook al jaren bezig met de CO2-Prestatieladder. Binnen is een aparte ruimte ingericht voor het opladen van het vele elektrische handgereedschap, zoals bosmaaiers en heggenscharen. Daar staan ook drie elektrische Volkswagen Crafter-pick-up-bussen. Twee elektrische Opels Vivaro zijn in bestelling. Stedin heeft na zeven maanden wachten de aansluiting verzwaard naar driemaal 250 ampère. Het koste een halve ton, maar nu is alles via tijdschakelaars om de beurt te laden voor een nieuwe dag. 240 zonnepanelen op het dak helpen daarbij. “In 2020 kon je nog gerust dieselen in het transport, maar in 2025 willen onze opdrachtgevers naar vijftig procent minder uitstoot voor dat werk, vertelt administrateur Arie Nieuwenhuis. “Af-fabriek was er nog weinig te koop en daarom zijn wij met de partners Holland Utrecht in Montfoort en New Electric Automotive in Staphorst zelf aan de slag gegaan.”

De Crafters werden gekozen vanwege hun vrije ruimte voor accu’s tussen de chassisbalken onder de laadbak. Voor het transport van het grove materiaal zou een vrachtwagen te weinig kunnen uitrichten op onverhard terrein. Daarom besloot Van Huizen in 2020 dat er een elektrische trekker moest komen.

Eigen werkplaats

Het bedrijf heeft zelf een uitgebreide werkplaats met veel kennis, waar ook derden aankloppen voor reparaties. Dat blijkt wel uit een elektrische TP-versnipperaar van een collega die ter reparatie is aangeboden. Werkplaatschef Leo de Groot: “Dat we van directie zelf de Crafters, maar vooral ook de 130 pk Fendt om mochten bouwen, is voor mij als techneut natuurlijk prachtig. Het is wel een investering van 2,5 ton boven op de waarde van de trekker. En we leren ook. Bij de eerste omgebouwde bus is alleen de motor vervangen door een elektromotor. Versnellingsbak en aandrijving bleven intact. Bij de tweede en derde hebben we de transmissie er ook uitgehaald en wordt direct de hoofdas aangedreven. Dat geeft weer minder verliezen en rijdt traploos en mooier.”

Ombouwen was avontuur

De Fendt ombouwen was voor De Groot een heel avontuur. Samen met de partners werd de motor van een van de aanwezige Fendts vervangen door een elektrische aandrijving. Deze bestaat uit in totaal 64 accu’s van een jonge gebruikte Tesla, Siemens-elektromotoren, een aandrijfhuis en software. De motorkap werd twaalf centimeter breder en wat hoger. Ook op de plek van de dieseltank, onder en rechts naast de cabine, is veel ruimte voor accu’s benut. Voor de ombouw stond de urenteller op 500 uur, nu noteert deze al 1192 uur. Hoewel er kleine storingen kunnen blijven voorkomen, zijn de grootste kinderziekten eruit. “Het doel was om acht uur te kunnen werken met vijftig procent belasting, maar negenenhalf tot tien uur blijkt ook goed haalbaar. Het maakt veel verschil wat je ermee doet. Alleen als je de hele dag op een sportveld wilt gaan frezen, moet je daar rekening mee houden. We hebben er echter nooit problemen mee gehad. De accu is nog nooit onder de dertig procent vulling geweest. Opladen op locatie is dan ook niet nodig voor ons.”

Karakter van een diesel

De planning bij Van Huizen probeert wel steevast dezelfde chauffeur met de trekker op pad te sturen. “We hebben veel werk gemaakt om de karakteristiek van de elektrische aandrijving en de Vario-bak via de software en Canbus gelijk te maken met die van een diesel”, vertelt De Groot. Daarom rijdt de trekker niet heel veel anders. De bediening is gelijk. Hij is daardoor ook helemaal niet agressief, maar blijft soepel. Het enige wat je kunt doen op zo’n elektrische trekker is echt proberen zuinig te rijden, maar dat zou je met een diesel ook moeten doen. Dus ver voor je uitkijken, niet vol gas op een rood verkeerslicht af gaan, maar tijdig afremmen, zulke dingen. Dat helpt ook de accu vol te houden en regenereert energie bij het remmen.”

Het enige wat je kunt doen op zo’n elektrische trekker is echt proberen zuinig te rijden

De trekker draait verder mee in het werk net als elke andere trekker uit de vloot van elf Fendts. In de cabine is er een extra scherm opgehangen dat de verschillende statussen van het accupakket en temperaturen weergeeft. In principe heb je daar geen omkijken na, tenzij er iets mis is. “Het is wel een voordeel dat we bijna alles zelf kunnen maken en durven aan te pakken”, zegt De Groot. “Zelfs garantiekwesties mogen we zelf repareren, waarna we de factuur toesturen. Dat vertrouwen moet er met de partners wel zijn in zulke projecten.”

Tags
Techniek & Vakinformatie
diesel
elektrisch
zuinig rijden
Grondig