tanken diesel

Brandstoftoeslag nu wel noodzakelijk

Datum: 4 maart 2022
Laatst bijgewerkt: 1 november 2022
Door: Herma van den Pol
De prijs van olie en in het verlengde diesel noteerde deze week de grootste stijging in meer dan een decennium. Nu hebben veel cumelaondernemers de beschikking over een forse dieseltank, maar ook die moet op enig moment weer gevuld worden. "Daarom waarschuwen wij ondernemers om alert te zijn, want dit soort ontwikkelingen gaan direct ten koste van de marge", zegt André de Swart, Van Cumela Advies.

De oorlog in de Oekraïne in combinatie met een toch al krap aanbod van olie hadden over de eerste week van maart een dramatisch effect op de olieprijs. "Kijk bijvoorbeeld alleen maar naar de dagprijzen voor diesel bij Fieten Olie een belangrijke leverancier van de cumelasector." Beurzen omschreven het zelfs als de hoogste stijging in meer dan een decennium. Hoewel de OPEC-landen, waaronder ook Rusland, afgesproken hebben om meer olie te gaan leveren is het tot nog toe onvoldoende om de markt tot bedaren te brengen. 

Diesel Fieten Maart

Bron: Adviesprijzen Fieten Olie

De Swart is bedrijfskundig adviseur bij Cumela Advies: "Ons advies was altijd om geen brandstoftoeslag toe te passen, want de prijs bewoog vaak maar met centen. Helaas ziet de wereld er nu heel anders uit." Als gevolg daarvan krijgt hij met name de laatste dagen veel vragen over het toepassen van een brandstoftoeslag of brandstofclausule. "Daar de huidige ontwikkelingen adviseren we ondernemers nu om juist is wel te gaan werken met een brandstofclausule / brandstoftoeslag. De prijsbewegingen zijn zo extreem dat je die vooraf niet kunt indekken." 

Wel of niet indexeren?

"Ben je van plan om een brandstoftoeslag te gaan gebruiken zorg dan ook dat je weet wat je basiskostprijs is en dat je op een goede manier gebruik maakt van indexering", zo luidt het dringende advies van De Swart. "Sowieso is het verstandig om indexering toe te passen. Al is het maar om te voorkomen dat de bank tegen het eind van het jaar in je nek staat te hijgen. Mijn inschatting is dat bedrijven die niet actief aan de slag gaan met zicht op hun eigen kostprijs en deze verwerken in hun tariefstelling of daarover het gesprek aangaan met hun klanten qua financieel resultaat er dit jaar zwaar op achteruitgaan."

Cumela Advies

André de Swart

Adviseur bedrijfskundige zaken
Hoe werkt een brandstoftoeslag of clausule?
 

Stap 1. Voor een brandstoftoeslag stel je eerst een bedrijfseigen basiskostprijs* vast met een basisbrandstofprijs. Die basisbrandstofprijs is bijvoorbeeld € 1,25 (exclusief btw). Vervolgens pak je de actuele brandstofprijs erbij. Die was bijvoorbeeld op 3 maart € 1,61 (exclusief btw). Die prijs verreken je met de basisbrandstofprijs en dit prijsverschil wordt doorbelast.

 Stap 2. Het prijsverschil wordt verrekend met het brandstofverbruik van de activiteit. Voor dit voorbeeld gebruiken we een activiteit met een verbruik van 60 liter per uur. Je bent een uur aan het werk geweest dus dat komt dan neer op een toeslag van: 60 x € 0,36.  

Stap 3. Zet deze toeslag in een aantal € op de factuur. Je kunt ervoor kiezen om de hele berekening achter de toeslag erbij te vermelden alleen is de kans dan groot dat klanten zodra ze dit zien met je in discussie gaan. Uiteraard is het belangrijk dat je wel altijd kunt uitleggen wat en waarom je iets hebt gedaan. 

*Bedrijfseigen basiskostprijs. Wil jij weten wat jouw basiskostprijs is maak dan gebruik van de modellen van Cumela Advies om deze uit te rekenen of neem contact op met één van de adviseurs van Cumela Advies via (033) 247 49 40 of mail naar [email protected]

Banner - Cumela Ondernemerslijn - Liggend