Groen Onderwijs Robots

Nieuwe campagne voor meer instroom in groen onderwijs

Datum: 24 maart 2023
Laatst bijgewerkt: 24 maart 2023
Door: Herma van den Pol
ZLTO lanceert de campagne 'Word wijs in het groene onderwijs' om de instroom richting het groen aan te jagen. Nu kiezen slechts vijf van de honderd studiekiezers voor een groene studie. Dat kan beter, zeggen ze bij deze brancheorganisatie. Voorlopig ligt het accent nog op Zuid-Nederland en door de campagne nu te lanceren sluiten ze aan op het keuzemoment voor groene opleidingen.

Ongeveer de helft van de studiekiezers overweegt te gaan leren en werken in de groene praktijk. Zo meldt ZLTO op basis van onderzoek op het schoolplein. "Van de studiekiezers tussen 12 en 18 jaar wil het gros buiten in het groen iets doen met dieren, planten, bloemen, voeding of klimaat. Toch kiest uiteindelijk maar 5 op de 100 voor een groene opleidingen. Van die vijf stroomt slechts 1,5 studiekiezer door naar hoger groen onderwijs. Kortom de instroom en doorstroom is te laag", meldt ZLTO in een persbericht. 

Veel meer vraag dan aanbod
Die lage instroom kan bij lange na niet voldoen aan de vraag naar medewerkers. Iets wat ook cumelabedrijven die veel werk doen in het groen merken en waar ze zich zorgen over maken. "De banen in het groen
 vullen zo’n 15% van de totale Nederlandse arbeidsmarkt. Bovendien is werken in de groene praktijk verfrissend veelzijdig. Om deze trend te keren zijn wij vanuit de ZLTO deze maand een nieuwe campagne gestart, vlak voor sluiting van de termijn voor aanmelding bij groene middelbare opleidingen in april en gericht op de studiekiezer. In totaal overbrugt de campagne 4 voorlichtingsrondes van het groene onderwijs tot en met december 2024. Voorlopig ligt het accent op Zuid-Nederland."

"Word wijs in groen onderwijs", luidt de titel van de campagne en geeft meteen ook de missie weer. In de campagne ligt de focus op kiezers van 12 tot 18 jaar. Daarnaast nemen ze de ouders en leraren hierin mee. "De campagne wijst de weg naar leren en werken in de groene praktijk. Het begint allemaal bij de motivaties van de jonge studiekiezer. En dat is iets met dieren, planten, bomen, voeding en klimaat buiten in het groen. Op de boerderij komt dat allemaal samen. Werken op de boerderij biedt voor elk wat wils, zoals bijbanen, snuffelstages en leerwerkplaatsen. Deze campagne daagt studiekiezers uit eens een kijkje te komen nemen inde groene praktijk!"

Welke opleiding?
In de campagne pakken ze dat aan met de website: wegwijsgroenonderwijs.nl. 
Hier vinden leerlingen, ouders en leraren alles wat ze weten willen. "Een mooi project", noemt Wilco Emons, bedrijvenadviseur bij Cumela, dit initiatief. "De scholen staan aangegeven middels pointers op de kaartjes. Daar kun je selecties maken per niveau en doorlinken naar de sites van de scholen." Daarmee is het ook voor cumelabedrijven aan te raden deze campagne onder de aandacht te brengen.