Het is een mooi gezicht als het prototype van de compleet vernieuwde Schuitemaker Rapide met zo’n 24 km/u het najaarsgras laadt. Je ziet de pick-up echt vrij bewegen en de wagen op de grootste 850/50R30.5-banden mooi vlak achter de dikke New Holland hangen. Het betreft uiteraard een dunne najaarswiers, maar toch laat het zien dat een van de noviteiten, de vrije getrokken ophanging van de pick-up waardoor deze geheel op de beide tandemwielen de bodem volgt, ook werkt. Daarbij past de dissel zich automatisch in hoogte aan, zodat de overgave op de nieuwe snijrotor blijft kloppen. Het prototype had nog alleen twee tandemwielen aan weerszijden van de 2,40 meter brede pick-up, maar daar komen nog twee loopwielen centraal aan de achterzijde bij. Schuitemaker houdt vast aan de bekende zes millimeter dikke stalen tanden. Kunststof ziet Schuitemaker niet zitten, omdat de fabrikant daarmee in lastige omstandigheden eerder wikkelen en ophoping verwacht. Dankzij de speciale ophanging is de hydraulisch aangedreven pick-up desgewenst in een mum van tijd los te koppelen.
Andere rotor
De vernieuwde rotor is met een diameter van 70 centimeter en een breedte van 2,10 meter groter. Belangrijk is een veranderde tandvorm van de acht tandrijen, die ervoor zorgt dat het gras minder tegen de voorwand wordt gedrukt. Dat scheelt vermogen. In dit najaarsgras had je de volledige breedte niet nodig. Bij dubbele, volle wiersen en in bochten is de extra breedte natuurlijk een pre. Een opvallende wijziging betreft de nieuwe messen. Deze zijn voor een betere en egalere snijwerking nu gebogen en gekarteld uitgevoerd. De snijlengte is met vijftig messen verkleind naar vier centimeter voor volgens Schuitemaker exact snijwerk. De messen zijn met vijf millimeter een millimeter dunner om zoveel mogelijk doorgang te houden. Ze zijn weer zoals altijd vanaf de voorzijde gemakkelijk verwisselbaar en omkeerbaar. Schuitemaker past nu nieuwe LMD-techniek toe voor het aanbrengen van een hardfacing op de rotortanden. Bij dit proces blijft de vorm exact in stand, inclusief de scherpe randen voor goed snijwerk. Schuitemaker heeft wederom gekozen voor hydraulische sectieschakelingen van de nu vijf messengroepen. Hierdoor blijven ze volgens Schuitemaker bij hoge capaciteit beter in snijstand en wijken ze volgens de fabrikant minder ver terug dan individuele mesbeveiligingsoplossingen.
Dubbel klapbare voorwand
De wagen laadt als vanouds op de laadautomaat. Schuitemaker geeft aan dat vanwege zijn invoerconcept aan de voorkant de weerstand van de voorwand beter wordt benut. Ook heeft de fabrikant nu een klapbare voorwand gecreëerd. Door deze boven naar voren te klappen, kun je drie tot vier kuub extra laden. Rapid Release Plus, noemen ze dat bij Schuitemaker. Je moet dit wel even handmatig bedienen. Het is in feite een uitbreiding van het al bekende Rapid Release, waarbij de voorwand bij het lossen aan de onderzijde de ruimte boven de rotor lost. Bij Rapid Release Plus beweegt de wand bij het lossen eerst boven en daarna onder automatisch naar achteren.
Het wegklappen van de bovenste klep in de voorwand voor dubbeldoelinzet is gebleven. Daarbij heeft de nieuwe dissel met zijn meer rechtop staande cilinders een grotere slag gekregen om de wagen in het werk op alle maten banden waterpas te zetten en om bij het openbreken van een perceel bij het hakselen de voorkant extra ver te kunnen laten zakken. Bij deze cilinders zitten desgewenst ook weegpennen. Die geven volgens Schuitemaker nauwkeuriger weegresultaten dan oplossingen met hydraulische drukopnemers.
Andere aandrijving
Een andere opvallende wijziging zit hem in de aandrijving van de rotor. De bekende tandwielkast heeft plaatsgemaakt voor een getande riem in combinatie met een planetaire eindaandrijving voor de vertraging. Schuitemaker voert als argumenten voor deze keuze aan dat het gewicht bespaart en dat het de mogelijkheid geeft om op termijn eventueel een andere (grotere) rotor te monteren.
Ten slotte zijn er nog de grote 850/50R30.5-banden, de grootste in de markt. Schuitemaker werkt daarbij met gestandaardiseerde onderstellen, waarbij het tandemstel altijd gedwongen wordt gestuurd. Standaard gebeurt dat hydraulisch, maar op wens ook elektrisch-hydraulisch. Als banden zullen in Nederland de 26,5-inch-banden de hardlopers zijn. Internationaal levert Schuitemaker de Rapides desgewenst ook op 22,5-inch-banden.
Beperkte opstart
De eerste indruk is helder. Het is een compleet vernieuwde Rapide-dubbeldoelwagen, maar toch wel weer met de vertrouwde Rapide-techniek met de slepende pick-up en de naar voren draaiende rotor. Hij is daarbij wel in zijn geheel een slag groter en geschikt voor 30,5-inch-banden. Voor komend seizoen gaat Schuitemaker vijftien van deze wagens voor Nederland bouwen. Het gaat dan om de zeven meter lange versie met tandemonderstel en een inhoud van 41 kuub op 30,5-inch-wielen of 44 kuub op 26,5-inch-wielen. De fabrikant gaat deze wagens uiteraard volgen en blijft ook de bekende Rapides voorlopig bouwen. Op de Agritechnica maakt de nieuwe Rapide officieel zijn debuut. Daar zal als toekomstmuziek ook een concept met elektrische aandrijving worden getoond.